nechybělo sice chuti, za to však času a hlubší průpravy. Ale v mravoličné povídce společenské ukázal Tyl přese všecky nedostatky komposice, přes přemíru sentimentality, přes únavnou rozvleklost podání budoucnosti cestu, nehledíc ani k dokumentární hodnotě jeho věrných obrazů ze života, ani k jadrnosti a přirozenosti jeho mluvy. Líčil-li vznešený a urozený svět podle ilusivních představa bez nutných modelů, upadal do schematisování a plané konvence, která v jeho "Posledním Čechu", zároveň s přecitlivělostí a frasovitým vlastenectvím právem pobouřila a k upřílišeně krutému výpadu strhla K. Havlíčka, muže typu právč protilehlého. Svéživotopisné Tylovy povídky o hercích, muzikantech a jiných umělcích, vyšinutých z kolejí a stíhaných kletbou ~eniality i rozervanosti, na př. "Pout českých umělců", jsou nejen prožity, ale i typologicky promyšleny a nezůstaly beze vlivu na Pflegra i Arbesa; K. Světlá pak se opětovně přihlásila k Tylovi jako svému vzoru, ať podávala studie vlastenecko-mravního přerodu mladých českých žen, ať beletristicky řešila problém umělcova poslání v národě. Tyl, upozorňovaný svým novinářským povoláním stále na sociální aktuality, byl z prvních, kdo si v povídce, stupňující soucit v obžalobu, povšíml proletáře ve vsi í v městě s jeho pokusy o vzpouru; nenapsal však v pracích "Ze života chudých" a "Chudí lidé" sociálního románu, jako Sabina, Pfleger neb Arbes po něm, nýbrž genrové obrázky povídkové; jindy vystačil s letmou skizzou, mravoličnou, jakou pak zdokonalily arabesky Nerudovy. Takto za soumraku romantického období předbřeznového vznikají v Čechách náběhy k realistické drob· nokresbě, souhěžně s příbuzným uměním Dickensovým, ale na něm nezávisle. I v nich se všecko soustřeďuje kolem postav a postaviček, vytržených ze společenské souvislosti, vynikajících nad průměr leda zvláštnůstkami zvykovými a někdy pitvorností povahy; i v nich živý soucit a rozmarn·! humor oblévá směšné a ubohé, bloudící a hledající lidství, í v ní ch se osvícená humanita projevuje naléhavostí snah a rad reformistických. Teprve Májovci domyslili tento směr, neuvědomujíce si většinou, že jim v 40. a 50. letech razil cestu Josef Kajetán Tyl. Do této vývojové souvislosti Josef Kaietán Tyl z mladších let. {Podle soudobé litografie.} 114