obratný formalista Vinařický věnoval ztlumočení starého humanisty Bohuslava Hasištejnského a novodobého humanisty Jána Hollého, jest velice příznačné; Sušil, současně s jiným katolickým knězem brněnským, Klácelem, básnil ve zvetšelých útvarech klasicistických ještě v době, kdy romantická škola je úplně zavrhla. Na rozdíl od mladistvého druha Čelakovského, Josefa Vlastimila Kamarýta, jenž pilným studiem lidové a zlidovělé písně duchovní si sám získal schopnost uvolniti cit k pospěchu do oteckého náručí božího, básnili tito katoličtí lyrikové spíše rozumem s úzkostlivým zřetelem k církevnímu dogmatu, za něž se často v době mohutnějícího ultramontanismu stavěli s příkrou bojovností. I hledáme marně u K. Vinařického, V. Štulce, Fr. Sušila náboženskou báseň, jež by se mohla měřiti s vznešenou ódou "Buď vůle tvá!" od jejich mistra Čelakovského, tím méně pak s duchovní lyrikou Novalisovou, Lamartinovou neb Manzoniho. A přece dějinný paradox chtěl tomu, aby tito střízliví didaktikové upozornili na inspirační mohutnosti citu v oněch oblastech, kde tkví jejich vlastni význam. Nic na tom nemění okolnost, že to jest takměř na obvodu krásného písemnictví: Karel Vinařický (1803-1869), autoritativní činitel ve školské politice obrozujícího se národa, stvořil ve svých deklamovánkách a řikadlech pro děti a o dětech čistou poesii pro školu a dům, z níž voní květnice, vábí dvůr se svou domácí zvířenou, hřeje krb spořádané rodiny; František Sušil (1804-1868), přísný bohoslovec lidového původu hanáckého, zachránil v úctyhodných svých sbírkách prostonárodních písní vedle Čelakovského a Erbena nejvíce z původního kouzla slovesné citovosti, a to nejen pro vědu, ale i pro básnictví. Popularitou, a to pro několik generací, předstihl své básnické druhy v kněžském povolání Boleslav Jablonský (1813-1881); sláva ziistávala ušlechtilému premonstrátu, Karlu Eugenu Tupému, žijícímu přes třicet let daleko od vlasti, déle věrna než čtenáři, až se zvrátila v opak, takže mu podobně jako M. Zd. Polákovi před ním, dokonce upíráno jméno básníka - ale i on si zaslouží dostiučinění. Tím, čím jest prodšena jeho lyrika náboženská a mravoučná, vynikají již jeho mladistvé "Písně milosti", žité i skládané namnoze až v klausuře klášterní: opravdovost a upřímnost přímého prožitku přesvědčovala čtenáře, příjemně naladěné melodičností stručného verše a priizračností prostého obrazu. Nejinak se stavěl bolzanovský básník v stále narůstajícím cyklu křesťanské filosofie, "Moudrost otcovská", k Bohu a k jeho věčně se měnícímu zrcadlu, přírodě. Jeho víra, prázdná dogmatické strohosti, ale též metafysického vzletu, byla radostnou a klidnou bezpečností srdce, otvírajícího se dokořán a neustále čerpala novou posílu z názoru do děl božích, spanilých a spravedlivých; z kosmického řádu v přírodě usuzoval básník-kazatel na řád mravní, jehož zásady hlásal s vlídným důrazem a laskavou shovívavostí v působivé směsi lyrismu a gnomiky. Jsa typickým mluvčím 40. let, pojal B. Jablonský také národní probuzení české jako mravní akt, plynoucí z božské Prozřetelnosti a v účinném patosu "Tři dob země české" mu požehnal zároveň jako kněz i jako básník. Tak se stala tato ódická skladba zároveň s Rubšovou deklamovánkou "Já jsem Čech" i s Tylovou hymnou "Kde domov můj" nejpopulárnějším výrazem předbřeznového češství, které ještě synům za politické reakce a vnukiilll za konstituční obnovy odkazovalo tyto lyrické pomiicky národní výchovy. Čelakovský a jeho škola věnovali hlavní pozornost lidové lyrice, ale poněkud zanedbávali lidovou epiku českou, jíž si ve zhrubělé formě povšiml již burleskní baladik Hněvkovský. Z celého "Ohlasu písní českých" snese jediná balada, virtuosní kus lesní romantiky, "Toman a lesní panna", srovnání se skvělou písňovou žní sbírky i s baladami Goethovými, jež Čelakovský uctíval stejně jako Jungmann. Více než dvacet let po tomto "Ohlase" vyšlo dílo, které konečně básnicky vytěžilo poklady prostonárodní baladistiky, když byl již temný a ponurý básník no