konal umělé pokusy formalistické; i v nich myšlenka, buditelsky uvědomělá, zatlačuje prvek bezprostředně a spontánně básnický. Není však nezajímavá cesta, jež vedc od obou Vocelových cyklů historických romancí, "Přemyslovci" a "Meč a kalich" k rozjímavému eposu "Labyrint slávy". Nejprve musí - souběžně s Palackým - kult romantické dávnověkosti ustoupiti oslavě husitství, jakožto předvoji moderní emancipace duchovní; pak ve skladbě komposičně sevřené s patrnou inspirací faustovskou úhelné zásady národního idealismu a humanity, ale přizpůsobené občanskému liberalismu a kulturní propagandě, podnikají vítězný boj s moderním materialismem, světoobčanstvím a požitkářstvím, jimiž patetické epos Vocelovo pohrdá stejně jako současná burleska Vinařického. Vocel, jehož si jako básníka Vrchlický vážil a na nějž, snad mimovolně, navázal Svatopluk Cech, jest ze spojovacích článků mezi pozdní romantikou předbřeznovou a básnictvím období Ruchovského. Didaktik i v něm převažoval čistého epika; zjev ten se opakoval mezi přímými žáky Čelakovského, který v posledních letech sám veršem raději poučoval ~ vychovával než nítil cit neb dokonce strhoval ohraznost. Těsně, ne však bez kritičnosti se přimkli k svému mistru dva vrstevníci osudů nadobro různorodých, bohém Josef Jaroslav Langer (1806-1846), jemuž záhadná katastrofa životní neočekávaně zamkla ústa, a universitní profesor bez vědecké činnosti, ale značného osobního kouzla Jan Pravoslav Koubek (1805-1854), který postupně zmlkal uprostřed zlomků a náčrtů. Oba lnuli horlivě k slovanské myšlence a prohlubovali ji, ale stejně, jako mladší Mácha, klonili se spíše k Polsku, které v romantickém básnictví ostatní Slovany převýšilo; v této době zdomáciíuje v Čechách zvláště genius Mickiewiczův, sotva bez souvislosti s mohutnějícím vlivem katolictví. Nestálý Langer neuskutečnil své nejplodnější podněty slovesně kulturní, tak novou metodu národopisně literárního studia neb kritiku "ohlasového" slohu v lyrice; co po něm zůstalo, jsou celkem satiricko didaktické drobnosti, namířené hlavně proti maloměšťáckému duchu, jenž jej sama nakonec udusil. Koubek, básník inspirace spíše knižní než životní, upadal v suchopárnou didaksi, chtěl-li vyzpívati elegický cit a stával se rozvleklým ve svých satirách, v nichž se neodvažoval na určité osoby a zjevy; starodávnou pohodu venkovského empiru uměl však postihnouti s teplým archaismem. Náboženskomravoučná reflekse a didakse rozvinula se nemálo mezi kněžskými členy mladší romantiky; sympatie zřejmě katolioké jsou pro ni stejně příznačny jako protestantské sklony pro předáky českého literárního klasicismu. Lid, z něhož vycházeli tito spisovatelé, hlavně pokud byli původu západo- neh středočeského, prodšen hyl od protireformačních dob duchem katolickým a vstřebal jej i prostřednictvím kultury barokní. Na středních školách, řádových i světských, působili vynikající kněží, kteří měli v rukách též školství nižší. Mimo vliv romantické reakce, silné zvláště ve Vídni, působilo silně katolické osvícenství, vedené Bolzanem a chráněné i se stolců biskupských a získávalo si stoupence mezi příslušníky dvou pokolení, starého josefinsky osvícenského a mladého liberálně reformního. Z ducha tohoto katolického osvícenství, silnějšího v praktickém než teoretickém myšlení, nezrodila se jen obrozenská filosofie, jíž dal první podobu křesťanský eklektik Vincenc Zahradník, náležející krásné literatuře i svými vybroušenými bajkami, nýbrž také básnická didakse pozdějších následovníků Čelakovského. Jsou-li myšlenkové formy oné filosofie, budující na základech předkantovských, v podstatě zastaralé, obrací se také tato poesie vlastně nazpět až ke ldasicistickým tradicím a pokračuje opožděně v zásadach jungmannovského klasicismu. Sotva náhodou jsou jak Vinařický tak Sušil tak úpornými zastánci časomíry a zároveň horlivými překladateli latinských básníků; také úsilí, které 109