v jiných oborech značně přesahují umělecký význam veršového jejich odkazu, provázeného nemalou dočasnou popularitou, ale brzy zapomenutého. Napodobitelé lidové písně přizpůsobovali své drobné, působivé a líbivé, ale nejednou plané výtvory potřebám společenské zábavy a nacházeli pro ně ochotně skladatele hudební, kteří tyto bodré a sentimentální kousky zpracovávali jednohlasně neb i sborově pro zpěvácké kroužky. Takové zblížení básnictví a hudby znamenalo vítané zmelodičtění lyrického slova, jež Kollár a vůbec klasicisté ovládali kázní rétorickou; že se proti mužnosti básnických řečníků hlásil nyní zpěvný živel ženský, dokazuje i okolnost, že v tomto sentimentálně romantickém sboru zaznívá také hlas několika nenáročných poetek. Láska a víno, kvetoucí zahrada a šumící háj, radost putování i rozkoš lovu, společenská zábava a zpěv, především však krása domova a jeho sláva v minulosti jsou hlavní témata této lyriky, jejíž přednosti i nedostatky ztělesnil věrný druh Čelakovského, "panenský pěvec", Josef Krasoslav Chmelenský (1800-1839), jenž také organisačně a teoreticky se zasloužil o zasnoubení básnictví s hudbou. Důsledněji než Čelakovský, duch to o mnoho širší i hlubší, hájil estetického ideálu v životě a umění a sloužil mu, v zásadách Jungmannova národního klasicismu, zvláště také literárními a divadelními posudky jako jeden z prvních soustavných kritiků vkusu sice vytříbeného, ale bez útočného a dravého temperamentu, s nímž ho zanedlouho měl vystřídati Havlíček. Vlastenečtí romantikové vplétali rádi po vzoru "Slávy dcery" do svých cestovních "pomněnek" krajinomalebného rámce hi. storické vzpomínky hlavně na přemyslovský středověk; občas jim tuhly v drobné romance. Tato epika, prosycená refleksí i citovosti, o niž se pokou. šel i Jungmann i Mácha, vyčerpávala zájem učence světového rozhledu a evropského vzdělání, Jana Erazima Vocela (1802-1871), než se úplně soustředil na historická studia, jimiž se stal zakladatelem archeologie a dějin umění v Čechách. Ztrá· viv celou mladost v cizině, nepřekonal nikdy neohebnost a strohost výrazu veršového, což mu nebránilo, aby Hrob Frant. Lad. Celakovského na Olšanských hřbituvech V Praze. 108