štěný vládní žurnalista, panský knihovník a posléze profesor slavistiky ve Vratislavi a Praze musil ztěžka vyvzdorovati na poměrech krajně nepříznivých, opíraje se o pevnou dětinnou důvěru v Boha, jíž dal v básnické modlitbě výraz podivuhodný. Po mladistvé průpravě, která vykazuje názvuky klasicistické, sentimentální romantiku i obsáhlé sběratelství a studium lidové písně všech národů slovanských, vystoupil s třiceti léty jako hotový mistr "Ohlasem písní ruských" (1829); vmysliv se - opět ne bez pomoci německé - do ducha hrdinské epiky i lidové lyriky ruské, vytvořil v jejím slohu, ale se samostatnou invencí, veliký cyklus svěžích skladeb, v nichž synteticky postiženo ruské bohatýrství nejen v dávnověku stolokruhu Vladimírova i bojů s Tatary, ale i v přítomnosti výprav proti Turkům a válek napoleonských, širá mohutnost carského panství, vtipný humor kupecký, něha milostných vztahů, zasazených do rámce kvetoucí přírody -nikdy nepodala pokrevná sestra česká spani,lejší kytici tvůrčímu geniu ruskému. Souběžný "Ohlas písní českých" (1839), kde nad epikou převládají erotické, rodinné, humoristické a satirické písně kořenné vůně, jest již menšího formátu; Čelakovský sám s křehkou gracií praví: "Čítání písní ruských podobá se procházce hlubokými hvozdy, mezi hustým, vysokým stromovím, vedle potvorně rozmetaných skalin, hučících řek a jezer; bavení se zas písněmi českými procházce širým polem a lukami, kde oko toliko s ní:zJkým křovím neb utěšenýmí hájky se potkává a sluch chřestem potůčků aneb skřivánčím švitořením bývá zaměstnáván." Jenom tato dvě básnická díla, jimž lidová píseň dodala vzoru i posvěcení, stvořil Čelakovský z plnosti srdce, obraznosti a nálady; později vždycky mátla mu koncepty inteligence rozsáhlá, ale stří:zJlivá a pedantická. Že úplně ovládla jeho břitké, vybroušené, útočné epigramy, nezapírající nikdy školení lessingovské, mezi nimiž vyniká duchaplné, botanickými znalostmi inspirované "K vítí", jest ovšem přirozeno. Ale i Čelakovského lyrické privatissimum, dvojdílný cyklus "Růže stolistá" (1840), jest básněno spíše mozkem než srdcem: původní milostné vzpomínky a vzněty vyhubly po Kollárově vzoru v abstraktním platonismu a jen utěšené krajinky starobylého vděku je zachraňují; jadrná a zdravá životní moudrost jest roubována na usychající kmen suchopárně přednášené přírodní filosofie; toliko statečná a mužná didakse vlastenecká a zvláště jiskřivá pozorování o jazyku a jeho kultuře, vyvážená stejně ze znalosti, jako z prožití problému, působí doposud svěže. I v tomto díle sil zřejmě chabnoucích uplatňuje se však Čelakovského původní a plodný princip básnického výrazu, který uvedl a trvale upevnil proti Kollárově zásadě slohu řečnického a ornamentálního: stručná úsečnost, která napovídá a krátí; krajní střídmost v metafoře i epitetech; sklon k epigramatickému zaokrouhlení. Čelakovský vypozoroval tyto znaky v lidové písni a chopil se jich s chutí, ježto odpovídaly jeho vlastní povaze; našel pak následovníky právě mezi nejčeštějšími mistry verše - Erben, Neruda, Sládek, Machar, Dyk, Bezruč, Wolker jsou z nich. Na rozdíl od osamoceného a přísného Kollára, který žil trvale mimo české ústředí a národní i slovesné obrození posuzoval zdáli často jen jako pozorný a blahovolný cizinec, dovedl Čelakovský, nadaný srdečnou družností, shromážditi již v mladosti kolem sebe početnou školu básnickou. Můžeme ji označiti jako měšťanskou či spíše biedermeierskou romantiku českou, která dodávala rázu hlavně létům čtyřicátým a po liberální revoluci r. 1848 zmlkla v poesii; obrácena namnoze do minulosti, nepřejímala takměř nic z myšlenck a forem, zaměstnávajících evropskou mládež od červencové revoluce a polského povstání, zato však prohlouhila slovanskou orientaci v českém písemnictví. Jsou v ní většinou zastoupeni autoři středních a nižších poloh, jejichž buditelské zásluhy 107