jako historičtí badatelé, a to sotva náhodou daleko od Slovenska, kde se Šafařík narodil, kde Palacký duševně vyspěl a kde oba uzavřeli vznešené, opravdu hvězdné přátelství pro celý život - Šafařík mezi Srby, Palacký v Praze. Od té doby, co poznali pravé své povolání, přestali náležeti krásné literatuře, ač nikdy nepozbyli pro ni zájmu a ač, zvláště Palacký, měl na ni trvalý vliv zčásti i jako její organisátor, avšak vysoké spisovatelské hodnoty jejich učených děl nutí literárního dějepisce, aby se u nich zastavil jako u mohutných osobností. A každým coulem: osobností a stylistů klasických. Pavel Josef Šafařík (1795-1861), jenž svou učeneckou dráhu, provázenou nevýslovným osobním strádáním, započal jako gymnasijní profesor v Novém Sadě v Uhrách a uzavřel jako universitní bibliotékář v Praze, stojí v dějinách slovanské filologie hned vedle Dobrovského a to rozsáhlostí učených zájmů, rozmanitostí pracovních oborľl, hloubkou vědomostí, kritickým pojetím, a zvláště bohatstvím podnětů, jež poskytl budoucímu vývoji slavistiky. Ale základními názory, které vyslovuje s monumentalitou klasickou, jeví se proti velkému osvícenci vědeckým romantikem i nevzbudil náhodou zároveň s Jungmannem podrážděný odpor kmetného patriarchy: jako slovanští Herderovci s Kollárem v čele, v mnohém zavázán ilusionistické vědě polské, idealisuje si povahu i minulost Slovanů; probírá svůj předmčt s apologetickým zanícením; chce i v dílech literárně historických, filologických a historických, z nichž nejdľIležitější jsou "Slovanské starožitnosti" (1837), pľIsobiti buditelsky. Věda, která doposud nedovedla provésti jeho všecky podněty, překonala postupně Šafaříkovy názory a naukové výsledky, avšak zachovává úctu k jeho osobnosti, oblité zvláštním jasem nábožensky mrav Titulní lisl Kollárovy "Slávy dcery", první vydání z roku 1824.