mantiky, jako nad Čelakovským, ale i za kritické a liberální obnovy hodnot osvícenských, jako nad Havlíčkem. Ani nejdůslednější z osvícenců českých nedovedli, ano ani nechtěli potlačiti v sobě zcela sklonů citových: učili lásce k jazyku, jehož minulost zkoumali; budili úctu k dějinám, které mínili očistiti od pozdějších přídavků a nekritického pojetí; podivovali se projevům národní reformace, dlouho zavrhované; horlili pro jednotu slovanskou, dovozujíce ji na základě jazykovém i kulturním - pro všecky platí vlastenecké heslo Dobrovského, které tak rád citoval z kroniky Dalimilovy: "Vřeť každému srdce po jazyku svému." Nad jiné karakteristickým projevem vlastenecky obhajobného i propagačního osvícenství jsou četné obrany jazyka českého, v nichž se podle vzorn Balbínova předháněli šlechtic a demokrat, generál a úředník, učenec a publicista, Pražan, Moravan i Slovák; vedle utilitářského poukazu na praktickou cenu, vedle humanistické chvály tvarové a výrazové ohebnosti řeči české zaznívá zde též tradiční hrdost na její starobylost a pyšné povědomí jejího příbuzenství s jazyky slovanskými, tak rozšířenými po zeměkouli. Vydávají-li osvícenští učenci, zvláště vynikající literární dějepisec Fran. tišek Faustin Procházka, badatel vzácného smyslu pro jednotu tradice, horlivě staré knihy české, neplyne to pouze z lidovýchovných snah lidumilného století, ani z uvědomělého protestu proti ničitelské praksi koniášovské, nýbrž především na doklad úctyhodné starší vzdělanosti národní a za pomůcku, aby byla udržena známost správného jazyka mateřského. Hlavní zřetel vědecký, jistě ne bez silného vlivu tradice balbínovské, ale zároveň za přímého působení dějezpytné kritiky maurinské, se obracel k historia k historickým vědám pomocným; rozkvět klasické filologie na západě pod hvězdou Bentleyovou napomáhal i u nás vzniku literárního dějepisu a jazykovědy. U některých z těchto osvícenských učenců, jako u literárního historika a numismatika M. A. Voigta, doznívá baroko balbínovské, u jiných, jako u prvního slavisty, Fortunáta Durycha, .ruší již romantická citovost koncepty vědecké a přesnost úsudku; nejvýznamnější z nich, břitký dějezpytec, soustředěný hlavně ke kritice slavné a nicotné autority Hájkovy, Gelasius Dobner, vyčerpal svou nevšední badatelskou schopnost téměř jen negací. Vůbec tito osvícenští učenci odkázali budoucnosti mimo pedantické nahromadění neutříděných a často bezcenných vědomostí vlastivědných a dosti pochybných edicí hlavně metodu historické kritiky, která se však namnoze zvrhala v hyperkritiku; soudili minulost, místo aby ji vykládali a vnášeli-li svá racionalistická hlediska do studia středověku, neměli o mnoho méně předsudků než protirefomační historikové, jejichž autoritou otřásli navždy a proti nimž měli odvahu ujmouti se husitství, dotud inkriminovaného, i když zásadně zavrhovali všecken fanatismus náboženský. Na rozdíl od ostatních osvícenských dějepisců, kteří výsledky svého badání publikovali po latinsku neb po německu, zpracoval František Martin Pelcl, učenec stejně vrátký v úsudcích, jako v povaze, své hlavní kronikářské dílo i česky, chtěje lidovému čtenáři dáti náhradu za Hájka, odsouzeného kritikou Dobnerovou - i v dějepise, stejně jako v mluvnic tví, byl spíše popularisátorem než badatelem. Jediná velká osobnost mezi lidmi prostředními, hrdina ducha uprostřed pedantů, světový učenec, přečnívající místní veličiny, tvůrčí a orill;inální hadatel Josef Dobrovský (1753-1829), zasáhl svými podněty jak do národniho hnutí obrozenského, tak do dějin literatury. Psal většinou německy a latinsky, ale citil hluboce česky, ač měl chvíle skepse o budoucnosti národa; žák západoevropské vědy a očitý znalec slovanského východu a severu, měl stále na mysli kritické prozkoumání a vědecké zpracování české kulturní minulosti; střízlivý odpůrce každé romantiky stal se učitelem skoro všech, kdož v duchu romantismu položili základ k naukové a slovesné vzdělanosti XIX. století: patriarcha jedním slovem. 90