chovní jako přírodní vědy, dovedla k naukové práci kritické, konané ve službách vlastivědy, získati také stoupence starších směri'l, naladěných pravověrně katolicky, nezabránila tomu, aby se v rozporu, plodném í pro budoucnost, nestřetly mezi jejími členy dva směry: jeden přísně kritický, pěstující vědu pro vědu, pohrdající tradicí a hotový ji kdykoliv obviniti z předsudki'l a sebeklami'l, druhý nadšeně vlastivědný, chtějící poznáním minulosti sloužiti národnímu sebevědomí, navazující na starší jazykový poklad a chovající se k dílu předki'l apologeticky; dvojice Dobner a Dobrovský na jedné, Voigt a Procházka na druhé straně zastupují tento názorový antagonismus mezi našimi osvícenci XVIII. věku, kteří však svorně psali o českých věcech latinsky neb německy. Ale filosofická kritika po zpi'lsobu encyklopedisti'l na českou pi'ldu nevnikla a kromě letmých zmínek v korespondenci hledali bychom marně dúsažnější projevy revolučního ducha, který se odvážně vyrovnává s problémy společnosti, Boha a církve; ani neohrožený Dobrovský nepropustil do svého vědeckého díla životního podobné výroky a názory. Jako pro celou oblast katolického Německa a zvláště pro Rakousko, jest i pro Čechy příznačno úsilí o tak zvané katolické osvícenství, které se snaží smířiti církevní učení s novými naukami filosofickými a vědeckými a položiti v životě náboženském hlavní di'lraz na snášenlivé a lidumilné křesťanství praktické. Jeho pražský vi'ldce B. Bolzano, přítel Dobrovského, požíval úcty a lásky u všech osvícených Čechi'l, vyšlých z katolického prostředí a katolické výchovy a zajistil svému směru vládu nad duchy nejen uprostřed ro Leopold II. při návštěvě Král. České Společnosti nauk. (Nástěnný obraz v letohrádku královny Anny v Praze.) 89