zavřel lidový zpěvák a lidová zpěvačka. Citovou vlnu vzdouvají hrnoucí se přckážky: rozdíl stavu a jmění, odpor rodičů, nešťastná vojna, vzdálenost milenců, pomluvy zlých lidí, záletnost nápadníkova, faleš děvčete, koketní jeho vzdorovitost; prostonárodní píseň vychutnává tyto zkoušky vytrvalosti a lásky ve veškerých stupnicích od šibalského pohrávání až po tragiku, pro niž smrt jest více žádoucí než ztráta citového štěstí, zaručujícího nakonec spojení manželské. A tu se projevuje opět základní různost české a slovenské povahy: čeští milenei se nejraději škádlí, nedopouštějíce, aby zdravá rozvaha úplně popustila otěžc citu a vášni, slovenští prožívají v tragické vážnosti osudovost spojení, rozloučení, zmaru a dávají své temné vášni, pudově obnažené, probíhati od zžíravého smutku k divoké patetice. Mimo nadšenou oslavu kvetoucího půvabu milenčina vrací se v lidové erotice stále chvála přírody, k níž poměr Čechů a ještě více Slováků jest trvale důvěrný. Nejčastějším dějištěm písní a zároveň nositelem jejich nálady jsou hory, háje, doliny, širé pole, louky, břehy řek a potoků, místa u studánek. Nejde o pouhou scenerii, nakreslenou v osamocující zkratce. Český lid ~i přírodu v oddané důvěrnosti anthropomorfisuje, žije v ní a s ní, pobratřen s ptáky a květinami, domácími zvířaty a lesními tvory, a z tohoto živého spojení vznikají pak ptačí idylky, písňové parodie na zvířecí báje, ale i lyrické dialogy dívčího srdce s přírodou, která mu rozumí a dovede poraditi. A přece vztah k přírodě není sentimentální. Sedlák se s přírodou nemazlí, nýbrž vzdělává ji svou prací a svým potem, a o tom hovoří také" jeho písničkél, doprovázející tu s povzdechem, tu s humorem polní hospodářstvíijeho věrné spolupracovníky, skot a koně; hlavně koníček vraný řehtá stejně družně v selském popěvku jako v písni vojenské. Vedle této něžné lyriky nesmí však býti zapomenuto na druhou, mužštější stránku české mysli lidové: na škádlivý humor, bczohledný vtip, satirickou štiplavost, vzdorovité pohrdání. Sotva náhodou vznikly četné písně lidové parodií zpěvu chrámového se zachováním jeho melodií, jiné pak zase parodií vážných čísel milostných, jcjichž citovou něhu převracejí na ruby. Družbové při svatbách a předzpěvovači při muzikách měnili se na ráz v satirisující šprýmaře, kteří si ve vtipných improvisacích brali na mušku přítomné sousedy, poměry v obci, často i sebe samy. Tak tomu bylo od dob nejdávnějších u všech kmenů, ale nad jiné si libují v bezuzdné ironii dvě krajní větve prostonárodní poesic české, chodská na Domažlicku a lašská ve Slezsku. Takto se navzájem pokoušejí prostořekými říkadly a satirickými písničkami mezi sebou chalupníci a sedláci, dvě to odedávna znepřátelené kasty venkovské, ale oba stavy se spojují v posměšném žertování, namířeném proti různým řemeslníkům na vsi i v městě, kteří mají svou stavovskou pýchu, své stavovské předsudky, svou stavovskou poesii. Z panských a zpanštělých vrstev dráždívali venkovana v životě i v písni hlavně myslivci a kněží, a to zvláště jako neodolatelní a lehkomyslní svůdcové důvěřivých děvčat; převládá-Ii však v písních "páterských", zpestřených drobty makaronskými, posměšná satira na vrátké celibátníky, nesou myslivečkové v kamizolce zelené i do písňového zpodobení kus poesie lesa a lovu, nad nímž kroužívá elegíe pro rady a odluky. Svorně reptají venkované proti pánům a jejich úřednickým neb služebnickým nášlapníkům, při čemž kroje, tituly, poměry vesměs připomínají poddanskou a robotnickou dobu pozdního rokoka a časného empiru - stejně jako v lidové loutkové hře žije tu pan Franc ze zámku v premovaném kabátku a krátkých spodcích, se slovutným copánkem pod třírohým kloboučkem, jak tento typ v nesčíslných variacích kreslil M. Aleš. Ale proti němu se, v písních vážných i satirických, zvedá sebevědomě selský furiant, který si sám na sobě nemírně zakládá, pohrdá vším kolem sebe, chudobou stejně jako vzděláním, a jest ochoten souditi se s celým světem: není to jenom onen vychytralý ptáček, jejž trefně zachytil Čelakovský a znova, ne beze snahy o heroisaci, J. V. Sládek, 82