hříšnou dušičku, která se může božímu soudu vykázat jediným dobrým skutkem - toť hlavní témata těchto legend, které nebyly nikdy zpívány, zato však hojně recitovány, a to namnoze jako koledy vánoční nebo velkonoční. Jsou to jímavé nábožné genry, nesené vedle vroucího citu také názorností a smyslovostí, kdežto v několika eschatologických legendách, vesměs původu moravského a slezského, se dopíná hloubavost lidové filosofie o životě a smrti syntetické monumentality, strohé a prosté tváří v tvář věčnosti. Jak v baladistické zkratce českého Hekasta ("byltě jeden člověk, bylo mu jakkolvěk"), která se opírá o evangelium, tak v složitější a dramatičtější komposici ,,0 posledních věcech člověka", v jejímž závěru po drastických výjevech lidového bytu in extremis ožívá tradice středověkých sporů duše s tělem, tuhne poslední pohled umírajícího křesťana na dary a hodnoty časnosti v úchvatné pohrdání, připomínající Joba a Kohelet; plným právem označil výborný znalec tyto dva české "tance smrti" jako vrchol veškerého náboženského básnictví kmenů slovanských. Této eschatologické epice se nemůže ani zdaleka rovnati hřbitovní a pohřební lyrika lidová, spoléhající namnoze na kancionál ov ou tradici reformační a protireformační a nejednou poznamenaná barokním vkusem, který představy zmaru a rozkladu prožívá s rozkoší. Elegické písně o kráse a marnosti slavného obřadu pohřebního, resignované dumy o "zahradě zelené, kam se sejou drahá semena", tklivé nénie sirotků nad předčasnými hroby rodičů, pohřební zpěvy, lidsky zvlášť jímavé nad malými dětmi a konečně jejich zkratky v nápisech náhrobních vzdouvají se mocnou vlnou citově meditativní, které se plně oddal velký tlumočník lidového básnictví českého, J. V. Sládek, když v integraci s duší venkovanovou a přitom z hlubokého prožitku individuálního tvořil nesmrtelný cyklus "Písní smutečních", vyvrcholený úchvatnou katolickou legendou o hříchu a milosti, lítosti a božím slitování, "Písní o městě nebeském". Počtem i rozmanitostí, popularitou i trváním převyšuje prostonárodní epiku daleko světská píseň lidová. Zpívalo se při polní práci, při díle řemeslnickém i na přástkách; píseň doprovázela nemluvně v kolébce, dítě při hrách doma a v přírodě, pannu nad kolovrátkem i při strojení; v hospodě se ozýval mužský zpěv pijácký a o posvícení veselý písňový hlahol obou pohlaví. Za nemálo složitého obřadu svatebního, rozloženého na několik dnů, střídajícího jednohlasný i sborový zpěv s hudbou instrumentální, s deklamacemi a s drobnými mimy a rozehrávajícího všecky rejstříky citu a nálady od hluboké zbožnosti přes důvěrnou něhu a rozmarné šibalství až po všetečnou dvojsmyslnost, vyčerpávali svatebčané, zvláště družba a družičky, nekonečnou zásobu písní vážných i veselých - píseň, stejně jako tanec, byla tu organickou složkou důmyslného celku liturgického, na nějž panské rokoko se svým půvabným ceremonielem nezůstalo beze vlivu. Nejvíce písní, původně sborových, lyrických, dodávaly však taneční zábavy; bylyť všecky kmeny české značně tancechtivé a nehledíc k tancům řadovým, na př. při slavnostech Královniček na Moravě, vyslaly do světa rejdovák, polku a šlapák. Taneční písně, podle jejichž obsahu, někdy však jen začátku se jmenovaly nesčíslné druhy tanců, překračovaly zřídka hranici lehce improvisovaných popěvků a zdůrazňovaly více melodii než text, ale k jejich nápěvům se přidělávaly lyúcké kusy nové, samostatného života a ceny značně vyšší. Forma české lyrické písně jest prostá a běžná, beze spojitosti s formami středověkými neb umělostmi rokokovými. Skoro všichni skladatelé vystačili s čtyřveršovou slohou trochajskou, spojenou rýmem neb častěji ještě asonancí. V čele stává názorný obrázek situační s načrtnutým přírodním pozadím, pak se monologický předne~ střídá s živým dialogem, až závěrečná pointa epigramaticky uzavře celek, vůbec hbitý, stručný, úsečný, střídmý jak v epitetu tak v metafoře. Erotika, dívčí i mládenecká, mnohem řidčeji manželská, jest tu arciť v pře 80