kovského důvěrný druh Kamarýt se zabral do duchovní poesie české; na Slovensku se s velkými soubory záhy přihlásili Šafařík, Kollár i Blahoslav; na Moravě podal Sušil nedlouho po Čelakovském první výsledky své činnosti sběratelské. Tehdy, před r. 1848, kdy se tak podstatně měnila celá společenská struktura lidu selského, vlastního to tvůrce písní prostonárodních, žily tyto v celé oblasti československé ještě plným životem a hýřily přímo nevyčerpatelnou tvořivostí. Takto zůstávaly poměry nezměněně do osmdesátých let na Moravě a až do světové války na Slovensku: onde mohli autentičtější Sušil a básničtější Bartoš, tuto všestranný Pavel Dobšinský shromažďovati plnýma rukama písňové bohatství pro své rozsáhlé soubory a ruku v ruce s nimi šli i hudebníci-sběratelé a vykladači, vyšetřujíce důmyslně poměr tvořivosti textové a hudební. V Čechách však nadešla veliká změna, signalisovaná ostatně také tím, že se básnická tvorba - přes teorii Čechovu, Holečkovu, ba i Zeyerovu a přes praksi Nerudovu a Sládkovu - ve volbě námětů a inspiračních podnětů víc a více odchylovala od selství. Venkovan zemědělec, jenž se sám industrialisoval a odcizoval starým útvarům životním, přestával býti vlastním nositelem lidovosti a národnosti; řemeslník v městě, tovární dělník se jal postupovati v popředí. I ten zpíval a tvořil po svém, třebaže bez blahodárného styku s přírodou a bez souvislosti se starší předromantickou tradicí; i v jeho prostředí lidověly umělé písně a stávaly se prostonárodními, udržujíce se v ústním podání i po dvě generace; jako kdysi psané, tak nyní tištěné zpěvníčky napomáhaly vedle letáků kramářských paměti. Národopisně genetický rozbor těchto pozdních plodů lidové písně potvrzuje namnoze estetické odsudky oněch kritiků, kteří jejich hodnotu srovnávají s odkazem rokoka a lidového romantismu. Starší písně se jen obměňují, kontaminují a rozšlapávají; pěstuje se t. zv. píseň kramářská či špalíčková, vyznačená rozvleklostí a plačtivostí a spojující dikci nesnesitelně květnatou se zálibou v pastosní hrůze; do lidu, a to poslední dobou i na Slovensku, vnikají novodobé šlágry, dílem sentimentální, dílem sexuálně dvojsmyslné, mezi nimiž se zvláště daří archaisujícím padělkům zapadlé měšťanské romantiky. I za těchto nezcela příznivých poměrů pracují však sběratelé velice horlivě, a to se stupňovanou snahou o autentičnost záznamů slovních i hudebních i o zachycení prostředí, kde písně vznikly a se dochovaly; zvláště od Národopisné výstavy se množí a prohlubují písňové soubory. Vedle Č. Holase, který zvládl málem celou oblast českou, vystupuje řada krajových a kmenových specialistů: pro jižní Čechy K. Weiss a V. J. Novotný, pro Chodsko J. Jindřich a Ol. Zich, pro Kladsko J. Št. Kubín; pro Moravu zvláště J. Kunc, J. Černík a E. Peck; pro Slezsko J. Vyhlídal a Fr. Myslivec; pro Slovensko po J. Kadavém a K. Ruppeldtovi K. A. Medvecký; teprve z chystaných úhrnných publikací státního Ústavu pro lidovou píseň vysvitne asi úplný obraz o nejskvělejším odvětví lidového básnictví. Je-li toto všecko rozsáhlé poznání vítaným předmětem vědy národopisné, leží, na rozdíl od dob romantických, nadobro ladem pro živou tvorbu básnickou, jež až na občasné, chvilkové záchvaty zdětinštělého primitivismu chodí bez povšimnutí mimo vystavené poklady umění výrazového; patrně proto, že jest domácí. Lidová píseň v celém národním okruhu českém netvoří, jak patrno, celek úplně jednolitý, nýbrž vykazuje několik skupin podle krajů a kmenů, jež jsou pov8hou od sebe nemálo odlišny. Možno se snad nezmíniti o kousavé ironipísní slezských, o jasném rozmaru a přírodní po-hodě milostného zpěvu jihočeského, neb o vtipu spojeném s něhou, který vkládají do svých písní jadrní Chodové, nikterak však nelze pominouti základních rozdílů mezi písní českou, moravskou a slovenskou; jsou to tři typy, kterých zaměniti nelze. Česká píseň, většinou durová, toť slovanský západ, silně oplodněný církevní i panskou kultu 77