Jako přísloví jsou také lidové hádanky - starším dobám sluly pohádkami plodem kombinačního daru, analytického vtipu, vynalézavosti v slovních hříčkách a dvojsmyslech; provází je však vždycky překvapující umění postřehu i výrazu metaforického, zároveň s krajní úsečností slova. I hádanky se již v staročeském období opíraly o cizí, zvláště latinské předlohy, přizpůsobujíce je s úžasnou pružností duchu českého jazyka, jindy též životním poměrům domácím; leckdy - a také to se úplně shoduje s mezinárodní tradicí - zasazovány byly jako pointa do děje pohádkového. Jednu jejich větev, hádanky dětské, napomáhající mladé mysli dobývati si poznání přírody, udržují při životě hlavně čítanky; druhá větev však si zachovává stále nevyčerpatelnou tvořivost, ovšem bez přístupu do písemnictví vyššího slohu. Jsou to hádanky sexuální se svou bujnou obrazností, překypující metaforičností a vtipnou necudností; tyto vykasané ukázky "daremné" musy rozmnožují se neustále, ač je šíří pouze ústní podání vedle skrovných záznamů v kryptadiích. I lidové drama jest dvojnásobně dokladem zákonů, jimíž se spravuje prostonárodní tvorba slovesná: umělá, namnoze velmi starobylá tradice literární jest východiskem tvořivé vynalézavosti lidových skladatelů a upravovatelů; pod slohovou úpravou, jakou dává též tomuto druhu baroko, pronikají motivické i formální prvky daleko starší, a to nejen renesanční, nýbrž přímo gotické. Také pro lidové divadlo české bylo rozhraní XVIII. a XIX. stol. vlastní dobou rozkvětu, po němž nastává rychlý úpadek, aby se v několika krajích udržela scénická činnost a dramatická tvořivost lidu až do let padesátých a sedmdesátých věku XIX., kdežto jinde se zeschla na pouhé ojedinělé mimické výstupy, vázané kalendářem. Okolí Železného Brodu, Semil a Vysokého bylo domovem lidových her nejsložitějších a nejpozdějších; právě odtud máme zachovány hry vánoční, pašijové a velkonoční, v nichž typické biblické náměty středověké prozrazují vydatně úpravu ve slohu dramat školských. Až na práh divadla novověkého nás unáší osoba prologu; na reformační drama myslíme při rozpřádání biblických dějů daleko mimo rámec života Spasitelova; rétorické spory alegorických postav při. pomínají učené hry barokní; v kratochvilné satiře na čerty a židy popouští si uzdu pravý humor lidový. Mnohem dříve zanikly hry starozákonní i scénické obrazy z národních pověstí, renesanční novelistiky, z legend posvátných; sem tam zbyl z nich, vesměs provozovaných lidovými herci, nepatrný mimus. Mikuláš Aleš: Báje a osudy. (Z cyklu" Vlast".) 75