Byli to vědečtí osvícenci hyperkritického věku XVIII., kdož vynakládali mnoho naukového důmyslu na to, aby podvrátili víru v historickou cenu těchto lidových pověstí a legend, nedovedouce se přitom vůbec vmysliti v dobového ducha, z něhož vznikly, a v básnickou tvořivost, jejímž jsou výkvětem; romantika však naopak přeceňovala nemírně jejich hodnotu národně psychologickou i básnickou, zvláště však jejich domácí a slovenskuu původnost. Nestačí-li pouhá kritika dějezpytná, nevyhoví ani osamocený rozbor národopisný - také lidové pověsti jsou památky slovesné, jejichž studium žádá vedle analysy motivů podle jejich původu též zřetele k hodnotám slohovým, měnícím se postupně podle anonymních, ale zřetelně determinovaných zpravodajů a zpracovatelů. Nedůvěřivě kritická doba Dobrovského soudila stejně skepticky o pověstech pohanského pravěku i s počátky národního knížectví jako o legendách z prvokřesťanské éry v Čechách; dnes nacházíme v těchto mnohem více hodnověrného jádra, než v oněch skvělých výtvorech kronikáře Kosmy a jeho následovníků, již nám dali českého Cincinnata, české Amazonky, českého Pegasa sice s velmi obratnou lokalisací, hla •• ně v okolí pražském, ale se zřejmou příklonou k tradici antické. Tento okruh pověstí drahých nejen časně romantickým skladatelům obou Rukopisů, ale i epickému geniu pozdního romantika Zeyera, měl ještě zvláštní význam národní tím, že přispěl vydatně ke sjednocení kmenů kolem panovnického sídla v Praze; doba Karlova, doba rudolfinská rozmnožují znamenitě tento poklad místních pověstí pražských, mezi nimiž zkazky o židovském ghettu jsou obestřeny zvláštní tajemností, ukazující k původu cizímu. Do Prahy umisťuje lidová tradice ráda i rozmarný živel moudrých bláznů, výstředních šprýmařů a záhadných kouzelníků, mezi nimiž vedle zjemnělého českého Eulenspiegla, Palečka, nechybí ani pražská odrůda Fausta; ve většině zpracování těchto látek původu asi humanistického zatlačuje burleska titanské patos myšlenkové, vlastní již biblickému Šimonu kouzelníkovi a středověkému Theofilu. Racionalismus náboženské reformace neuchránil její myšlenkové i hranné hrdiny, Husa, Žižku, Komenského, aby nebyli opředeni pásmem oslavných pověstí; většina husitských pověstí se poutá k půdě jihočeské. Za to doba poroby rozložila obranné a oslavné tradice o selských vzpourách a o jejich vůdcích po všech krajích a kmenech, ale nejsytěji propracovali Chodové svou pověst o Janu Kozinovi, ztělesniteli boje za stará práva proti panským utiskovatelům a centralisačnímu úsilí absolutistické vlády, a poskytli tak sousedům vítaný vzor pro napodobení zčásti pozdní a neobratné. Duchem tvoří k nim přímý kontrast jihočeská, místně nemálo rozvětvená rodová pověst o Bílé paní, strážném a předzvědném duchu některých zámků a rodů jihočeských, pro sycená posvátnou úctou k mravním přednostem a dobročinným zásluhám urozeného panstva. Na opačném konci národního celku, na východní Moravě, ve Slezsku a na Slovensku, se rozrostly v mohutné celky pověsti o šlechetných a dlouho nepřemožitelných zbojnících, Janošíkovi a Ondrášovi, obklopených věrnými paladiny, "horními chlapci", a na konec podlomených zradou; cosi furiantského, ale zároveň revolučního bouří v těchto chrabrých ztělesnitelích sociálně protestního vědomí, že "křivda jest u pánů, pravda u zbojníka". Zatím bují na různých místech Čech pozdní tradice exulantské, združované namnoze s osobou Komenského, nad nimiž vane týž elegický duch, který známe z historického podání o těžkých protivenstvích církve české i z náboženské lyriky emigrantské. Ale do těžkých chmur padají i paprsky nadějí: jsou to chiliastické zkazky a lidová proroctví, někdy rázu značně blouznivého, na př. o příchodu krále "marokánského", jimiž se utěšovali blouznivci, odtržení již od pospolitosti církevních celků evangelických, ať domácích, ať zahraničních. Z lidových pro 70