a v ní setrvávalo ještě, když první panovník habsburský přivedl do Čech Tovaryšstvo Ježíšovo, které za vedení bystrého dogmatika i apologetika, Václava Šturma, slovem i písmem zahájilo skvěle zorganisovanou činnost protireformační, namířenou hlavně proti Jednotě. Po Bílé hoře se stala katolická církev výhradní církví státní a tu, opojena pocitem vítěze, mohIa přestoupiti do rázné ofensivy na universitě, na středních školách, v tisku, především vš,ak na kazatelně a na misiích; katolická restaurace se konala často bez lidskosti, beze vkusu a v pronásledování kacířských knih, myšlenek i tradicí namnoze i bez rozumné rozvahy. Tu všude připadlo vůdčí místo řádu jesuitskému, který se počeštil, ano hrzy vynikl vlastenectvím uvědomělým a horlivým, často rázu zřejmě lidového, ha i protišlechtického. Též v literatuře zahájili jesuité, rozvětvení po celé zemi a štč(lře podporovaní panstvem, zároveň s útokem na všecky zbytky české reformace, odsouzcné jakožto kacířské, soustavnou činnost na obnovení náhožensko-dějinné tradice předhusitské, uskutečňujíce tak jakousi harokní gotiku neb syntésu střcdovčku II protireformace. Tornu sloužila hojná slovesnost hagiografická, poutající se k místům poutnickým a posvátným, doprovázená učeností antikvářskou a topografickou, šperkovaná legendami ekstatickými a zázraky smyslně dráždivými, přímo zrůdnými v době stupňujícího se racionalismu. Nadnesené slovo výpravné přccházelo občas v horoucí výlevy houřného citu a v květnaté apoteosy, hýřící nadsázkami i metaforami. Vedle starých gotických patronů, k nimž přibyl jako typický barokní světec a zároveň chlouba lidového češství, "slovutný vlastenec", Jan Nepomucký, a vedle Madony, do jejíhož kultu se sublimovala potlačovaná crotika řádových asketů, docházeli úcty i světci novodobí, jmenovitě z Tovaryšstva Ježíšova, velmi sebevědomého a osohivého, ano také již protireformační osobnosti leské. Tu ve své naivitě a lidovosti okouzlující vypsání svatého života českomoravského misionáře Alberta Chanovského T. J. jeho o /!;eneraci mladším spolubratrem, historikem Janem Tannerem, zastiňuje učenější a soustavnější oráce Jiřího Plachého neb Jiřího Krugera; jest to náboženská epika česká, intencemi i vroucností sourodá současným chrámovým malbám Škrétovým. Ale duchu baroknímu, vášnivě neklidnému a dramaticky ekstatickému, hověly daleko lépe slovesné formy, v nichž by se obraznost a cit svými nespoutanými prostředky zmocňovaly oblastí víry a milosti, povýšených dogmatem i no'ou scholastikou nad rozumové hloubání. Takto se k objektivitě strohé věrouky, shodné s racionalismem XVII. věku, druží paradoxně subjektivismus prožitku citového i obrazotvorného, a ke schopnosti budovati pomyslný svět křesťanské metafysiky přistupuje potřeba stavěti proti němu jako protiklad a zároveň jako východisko touhy naturalistickou skutečnost země a hříchu, smyslnosti a zatracení, - vzlétání z toho světa do oné nesmrtelnosti jest oblíbeným předmětem náboženské meditace a mysticky okřídlené ekstase, k němuž se vracejí především barokní kazatelé a asketičtí spisovatelé, jejichž řada vrcholí na rozhraní století vášnivcem obrazu a ironie, Slezanem Bohumírem Hynkem Bílovským, a o půl "ěku později neúnavným misionářem a soustavným pronásledovatelem kacířských knih, Pražanem Antonínem Koniášem, mistrem také v písni duchovní. Eschatologické hrůzy, jimiž homiletikové odstrašovali a spolu dráždili, hyly napolo ústupkem dobovému vkusu a napolo prostředkem výchovným; právě pro ně odsoudilo osvícenství nadohro celou slovesnou činnost těchto duchovních řečn~ů a spisovatelů. Jestliže peklo s mukami zatracenců zobrazovala fantasie znhlá, souhlasná s látkovým ukrutenstvím malířských manýristů, projevoval se v pastosním líčení dobových zlořádů a nemravů velice odvážný naturalismus, s jakým se nesetkáváme ani u mravokárných homiletiků dohy reformační. Dvojí tento, na pohled protilehlý živel, ovládá úžasná výmluvnost, hromadící účinné jed 64