stejně jako jedinečná shoda slohu a karakteru posouvají ho v přímé sousedství básníků, ač byl typem význačně učeneckým, nakloněným spíše k syntése než k analysi. Pozdní a vydatná studia v kalvínském Německu učiní z mladého Moravana původu slováckého křesťanského humanistu s antikvářskými, filologickými a vlastivědnými zájmy; po návratu do moravského domova jako bratrský kněz a učitel v Přerově a Fulneku se oddá horlivě církevní správě a vychovatelství; jest mu však teprve 28 let, když vojenská katastrofa jeho vlasti na Bílé hořc přerve násilně dráhu klidně a uvážlivě nastoupenou. Po marném skrývání po lesích a horách před katolickými vítězi opouští vlast, aby se do ní nikdy nevrátil; ve vyhnanství, jehož větší část ztráví v Polsku a v Německu, stane se biskupem Jednoty a vedle pastýřské a organisační činnosti provádí mnohostrannou poli. tickou protihabsburskou a protestantskou agitaci; vclké nadějc rychle se střídají se zdrcujícím zklamáním, z kterého nejtěžší jsou výsledky míru vestfálského. Pro pedagogický důmysl, hlavně reformní snahy ve vyučování jazykovém, a pak i pro své velkorysé plány pansofické, v nichž dřímou zárodky encyklopedismu francouzského, nabývá světové proslulosti; MiIton a Oxenstjerna jsou jeho přáteli; ve Švédsku a Holandsku, ale i v protestantských Uhřích reformuje školy; poslechne vyzvání anglického parlamentu a dostává i pozvání od Harvardské university v Americe ... čestný název magister gentium není nadsázkou. Přitom vypil hořký kalich třicetileté války až na dno: prožije požáry, plenění, útěk a bídu; ztratí svou knihovnu, materialie sbírané mnoho desetiletí, vzácné rukopisy, ženu, děti a nakonec skoro celou církev; v Amsterodamě, kde ho snad Rembrandt nedlouho před smrtí maluje, umírá unaven s 78 léty věčně zklamaný a věčnč v Boha důvěřující vir desiderii. Moha se v tom měřiti s jediným ze svých krajanll, důsledným svým protinožccm Albrechtem z Valdštýna, má skutečně světový formát a protože vedle mateřštiny užívá také světového jazyka latiny, do níž sám svá ncjvýznamnější díla překládá, jest uznáván za evropskou veličinu. Jeho irenické snahy, směřující od sjednocení evangelických církví k světovému míru a společnosti národů a navrhující dokonce umělou řeč universální, nepřinesly ovoce. Jeho pansofické pod. niky, zosnované ne dlouho po dvacátém roce a prováděné soustavně po celý život, které metodou induktivní a v systematickém uspořádání chtěly v organický celek obsáhnouti všecko vědění doby a skrze ně - per speculum et vestigium - dospěti k Bohu jako nejvyšší a absolutní skutečnosti po pravé cestě světla, ozařující poznání i mravy, zůstaly většinou zlomky. Zato jako pedagog Komenský převýšil své německé protestantské předchlldce i jesuitské odpůrce. Tři hlavní díla tu založila jeho světovou pověst: "Janua linguarum reserata" (1631) s proslulým teoretickým dodatkem "Methodus linguarum novissima", "Orbis pictus" (1657) I"Didactica magna" (1657): v prvních dvou zdokonalil vyučování jazykové, vychá. zeje od mateřštiny a spojuje stále věcnou názornost s jazykovou pamětí; v po· sledním, jehož původní znění bylo české, "Didaktika neboli Umění umělého vyučování" (1632), dal osnovu pro celou výchovu školskou, které chtěl dopřáti mládeži bez rozdílu stavu a pohlaví, v souměrnosti ducha a těla, v rovnováze věd humanitních i přírodních, s jedinečným smyslem pro radostnost školy a ovšem v důsledném propracování světového názoru křesťanského. Světu a cizině byla určcna i zanícená latinská závět myslitelova a reformátorova, "Unum necessarium" (1668), rukovět to křesťanského mudrctví, v níž soustředěné úsilí o vnitřní dokonalost kamení v gesto světecké pod mrazivým dechem blížící se smrti a kde stařec biblický dává vznešený příklad, jak po všech zkouškách a útrapách odcházeti "vesele, v plném potěšení božím, s plesáním a triumfem". Kdo chce však poznati Komenského spisovatele, nesmí se spokojiti jeho 60