svým učeným zálibám; toto otium cum dignitate oživoval písemný styk s přáteli doma i za hranicemi, v němž oivědčil své vytříbené umění dopisové. Listovní prósa Bohuslavova projevuje občas sklony politické; jeho rozsáhlejší mravokárné úvahy, jež se stavějí filosofickými, jsou spíše deklamacemi v ciceronovském a senecovském slohu; v polemických projevech katolicky zaostřených poznáváme vlohu satirickou a sůl ironie. Ale na rozdíl od svých suchopárných a pedantických druhů humanistických byl pán na Hasištejně skutečný básník, a to nejen, když sestrojoval své horatiovské ódy a poslání, když v svěžích barvách tehdejších florentských mistrů pera i štětce maloval vergiliovské idyly z českého prostředí, když zahrocoval své epigramy neb skládal z nich kárné obrazy úpadku mravního; byl poetou i v životě. Miloval přírodu a léčil se v ní ze své petrarcovské acedie; kochal se ve svém osamění vzpomínkami na cesty po Středozemí a fikcemi antického světa; prožíval v mytologii kus skutečnosti a nc pouhou učenou strůj. Tento básnický živel, u nás zcela jedinečný ve věku prosaickém a asketickém, obklopoval postavu učeného a jemného paníce zvláštním kouzlem, které k sobě vábilo až do doby, kdy Čechy počaly roditi básníky opravdové a nadto národní slovem i duchem. Podobalť se tento spanilý zjev cizokrajnému keři v panské zahradě, kvetoucímu barevně, ale bez vůně a bez hlubších kořenů, jaké spisovateli dává životný vztah k domovu a národu; v tom se s ním srovnávali skoro všickni prvohumanisté čeští. Nezůstali nedot· čení patriotismem, ano nacionalismem svých italských a německých druhů, kteří tak vy· datně přispěli k rozvoji národního vědomí v Ev· ropě, a leckterý projev jejich češství nezní mé· ně rozhodně než národ· nostní manifesty husito ské; honosili se bohatýrskými činy i rozvitou vzdělaností svých před. ků schopných soutěže jak se starým Římem, tak s Germanií, do níž se příliš ochotně vřadovali; i jejich mravokárná satira temenila namno:ze Kronika Trojanská. (Prvotisk z roku 1468.) 48