ještě více: obec a stát, panovnickou moc i výsady panstva a duchovenstva, zákony a soudy, válku i obrannou, tedy také to, čím se Táboři bránili ostatnímu křesťanstvu. Mluví tu však spíše revolucionář teoretický než činný hlasatel křesťanského anarchismu: jeden z nejsilnějších příkazů Písma pro Chelčického jest neodpírati zlému, čímž právě došel souhlasu a obdivu Tolstého v jeho období stařeckém. Chelčický, mluvčí selských robotnikůa drobných řemeslníků i prudký odpůrce všech společenských výsad, ano každého třídního rozvrstvení, touží po ilusivních formách selského· komunismu, ale spokojuje se trpností zemědělce, jenž na své půdě pokorně koná roboty, odvádí daně vrchnosti, které neuznává a jíž pohrdá. Podoben většině utopistů, jest i Chelčický přinucen ke kompromisu se životem, jako vůbec jeho hranatá postava není bez nedúslednoslÍ; bezohledný vášnivec myšlenkový hlásal pokoru ducha; učenlivý žák a důsledný domyšlovatel předních hlav vysoké školy oxfordské, pařížské a pražské horlil proti "moudrosti kolegiátské" "těch všech krkavců Antikristových"; zásadní racionalista mluvil s pohrdáním fanatického mystika o rozumu lidském. Smíru s požadavky života a se zákony skutečnosti, který prodělalo prvokřesťanství uprostřed zestárlého světa antického, nezůstala ušetřena ani nauka Chelčického, k tomuto prvokřesťanství násilně se vracející; uskutečňovatelka a pokračovatelka zásad Chelčického, Jednota bratrská, učinila nakonec kompromis s humanismem, obnovovatelem ideálů antických. Jednota Českých bratří, zorganisovaná za osobního podnětu Jana Rokycany a na zásadách Petra Chelčického r. 1458 neučeným mnichem, bratrem Řehořem, byla ve svých zaÚt~ích společností venkovských křesťanů, kteří stranou kulturních středisk žili bohulibě a skutečně po bratrsku v Bohu a v bibli a když se zorganisovali církevně, užívali slovesnosti jenom jako prostředku vnitřní misie a jako obranného nástroje proti četným od· půrcům hlavně s oficiální strany utrakvistické: o vědy nedbali, literatura jako předmět školeného zájmu zllstávala jim cizí a nejinak než Táboři pěstovali jenom čtení Písma a jednohlasný zpěv nábožný. Tak tomu bylo v prvních šedesáti letech trvání Jednoty, kdy i na pevně zamčené dveře lidových horlitelů zabušil neodbytně humanismus, byť prozatím v podobě nesmělé a krotké. Po první slabé vlně petrarcismu za Karla IV., na kterou se v náboženském rozruchu nadobro zapomnělo, přišel ještě za husitských válek silnější příboj hu Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic. (Podle sochy Schwanthalerovy v Pantheonu Národního musea v Praze.) 46