jeho odpůrce, vymycovati hřích i vladaření Antikristovo a tím připravovati nedaleké příští Ježiše Krista; i ze slok jejich cítíme, že se zpívá s mečem za pasem v blízkosti bitvy. Nejslavnější z válečných písní husitských, "Ktož jsú boží bojovníci", posouvá stará, pravděpodobná tradice v samu blízkost Jana Žižky z Trocnova. V slavnostním a zároveň hrozném zpěvu svaté války za zákon boží přechází modlitba, prodšená důvěrou v Pána i slibem nebeské blaženosti, zcela přirozeně ve vojenský řád a nakonec v děsivou výzvu k vražednému ukrutenství, které se stává bohulibým činem, obrací-li se proti hříšným nepřátelům slova božího. Toto spojení úchvatné nábožnosti a neuhasitelné .bojovnosti, řízené tvrdou vojenskou kázní, které se zde vtělilo do středověkého písňového útvaru hutně úsečného, hovělo mohutné a ukrutné osobnosti fanatického vůdce božích bojovníků, jenž se sám cítil nástrojem Hospodinovým. Jakoby ve zkratce soustředěn jest v této písni, dlouho proslavené, pravý duch radikálního táborství: plamenné nadšení náboženské, sebeospravedlňující vědomí mravní odpovědnosti, pocit věrného služebnictví božího i transcendentní jistota odplaty nebeské, zároveň však činorodá vůle, bojovnický zápal, krutá bezohlednost k protivníkům, ano i jakási velikášská pýcha vyvolenců - vesměs rysy blízké středověku. Chybí tu jen jeden význačný rys celého husitského hnutí, vložený do něho již zakladatelem a ostře se odrážející od renesančního universalismu: silné uvědomění národní, přízvuku zřejmě lidového, jež doprovází i veškeré písemnictví husitské i se svým osudným rubem kulturní isolace, myšlenkového a výrazového provincialismu, svéhlavé zaostalosti. Země, která se za doby Karlovy, hlavně ve výtvarném umění a ve vědě, octla na nikoliv jen předním, nýbrž vůdčím místě střední Evropy, byla během půlstoletí vržena nazpět, aby se kulturně po celé věky nevzpamatovala: hrůzně se na ní plnila slova hymnu táborského: "blaze každému, kto na pravdě sen de. " Píseň "K tož jsú boží bojovníci". (Z kancionálu J istebnického.) 43