vyhnanství. Celou literární osobnost jeho nezrcadlí však ani soustavné dílo dogmatické, "Výklad viery, desatera božieho přikázánie a modlitby Páně", ani ohnivá obžaloba mravně kritická ,,0 svatokupectví", nýbrž mohutná sbírka lidové homiletiky, dopsaná na Kozím hrádku, "Postilla aneb Vyloženie svatých čtení nedělních"; ne neprávem se stala nejrozšířenější a nejoblíbenější knihou Husovou. Kazatel, který i zde úplně pohlcuje spisovatele, mohl čerpati ze svých starších homiletických sbírek latinských; bohoslovec, spíše populární než hluboký, se opírá občas o vlastní teoretické spisy a skrze ně o myšlenky teologů cizích; avšak nejsilnější inspirací byly tu Husovi vzpomínky na kázání v Betlémské kapli i pod širým nebem českého jihu, pomyslný styk s lidovým zástupem a spontánní vmýšlení se do představivosti, citu i jazyka sourodých a souhlasících posluchačů. Přistupuje-Ii Hus v zralých svých letech k psacímu pultu, nepřestává býti lidovým kazatelem, v němž bychom učeného akademického bohoslovce ani nehledali. Nedbaje zvyklostí tradičního jazyka spisovného, a to jak v tvarosloví tak i ve slovníku, drží se mluvené řeči živé, dílem svého jihočeského domova, dílem svého pražského působiště; vyhýbá se archaismům, odumírajícím v městském prostředí, ale potírá i germanismy, které vnikaly do pražského nářečí. Jako lidová mluva jest i Husova řeč silně obrazná, drasticky názorná, a to bez obavy před trivialitou; hojný živel metaforický s vydatným prvkem gnomickým dodávaji jí živosti až básnické. Všecky prostředky, jimiž řečník může působiti na posluchače, jsou Husovi vítány; exklamacemi, otázkami, apostrofami přímo plýtvá. Tím dosahuje důvěrného styku s čtenářem, jejž stále má před sebou; proto se Hus stal také prvním mistrem dopisového slohu v českém písemnictví. V jeho listech přátelských a obranných, v jeho epištolách výchovných a posilujících, konečně v jeho listovních posláních politických rozvíjí se výrazové umění souběžně s růstem povahy za výchovných zkoušek životních, takže korespondence za venkovského vyhnanství daleko předstihuje projevy prvního wiclifovského období, aby byla úplně předstižena listy psanými Pražanům a věrným Čechům ze žaláře kostnického. Pisatel musil odvrhnouti původní slohové příkrasy středověkých disputací, aby našel nový tón, rozhodný a naléhavý, osobnostní a důvěrný, pohnutý a vřelý, který přímo uchvacuje v projevech kostnických, mistrně rozlišených podle adresátů a většinou s jímavým gestem lončení řešících základní otázky a pochybnosti vlastního mravního svědomí: otázku odpovědnosti a stálosti, poznané pravdy, na níž marně sahá násilí, občanských povinností a synovství božího - zvláštní světlo padá na tyto listy mistra Jana Husa "v naději sluhy Ježíše Krista" z nebes otevřených do žaláře mučedníka, hotového postoupiti smrt za přesvědčení. Spomo zůstává doposud, do jaké míry Hus přispěl, proti intencím církve římské, k lidové reformě zpěvu chrámového, a zda mu múžeme přičítati více, než jen úpravu dvou spíše dogmatických než citově vroucích písní: "Jezu Kriste, štědrý knčže" a "Navštěv nás, Kriste žadúcí"; že by byl se opravdu zúčastnil revise biblického textu, zdá se málo pravděpodobné. Odedávna bylo jako jeho osobní dílo označováno dúmyslné zjednodušení českého pravopisu, které značně usnadnilo práci písařúm, zároveň však porušilo i zevně tradiční souvislost s písemnictvím starším, nesrozumitelným zvolna také pro radikální hláskoslovné a tvaroslovné změny jazyka, rychle zastarávajícího. Mnohem hloub se rozevřela tato násilná propast mezi literaturou předhusitskou a slovesností pohusovskou, když obrazoborectví radikálních Táborlničilo s památkami uměleckými také díla literární, rozdmychujíc nadto přímo nenávist ke každému estetickému projevu a veškerému myšlení nenáboženskému: revoluční hnutí, vedené fanatickými bohoslovci a rekrntující ještě fanatičtější vyznavače z vrstev vesměs nižších, bylo krutě protitradiční, ačkoliv proti minu 41