Husův pomník v Kolíně od Frant. BílIť/l. 40 doprovodu svého úspěšného půsohení homiletického. Vynikající kazatel býval církevní vrchností zván, aby mluvil po latinsku na kněžských synodách a aby tu káral pokleslé mravy duchovenstva; česká jeho kázání v kapli Betlémské zaněcovala zástupy. Proslulý učitel akademický se stal za bojů o dekret Kutnohorský, vedoucích k vydatnému počeštění učení Karlova, vůdcem národní oposice na universitě a projevil nemalou politickou vlohu úsilím o suverenitu českého státu i odvážným horlením protiněmeckým; nevěda o tom, pokračoval v tendencích kroniky Dalimilovy. Hlavně od doby, kdy se přimkl k anglickému mistru, uznanému církvi za kacíře, a postavil po Stanislavu ze Znojma v čelo strany revoluční, houstla jcho bohoslovná díla latinská, parafrasující většinou předlohy a v ničem se neuchylující od scholastického rozvrhu a postupu; cesta, spojující nejrozsáhlejší z nich, starší a rozvláčnější "Výklad Čtyř knih Sentencí Petra Lombardského", s pozdějším i vášnivějším spisem "De ecclesia", vede od zájmu čistě dogmatického k zanícení etickému a rozhorlení sociálně polemickému ¨ ale nikdy se zde duch nezbavuje samozrcJmě přijatých pout scholastického realismu ani wicIifovského pohledu na duchovní skutečnosti. České spisy Husovy, zahájené drobnějšími traktáty, na př. "Provázkem třípramenným z víry, lásky a naděje", vznikají hojněji teprve v jeho nedobrovolném