ďuje národní hnutí reformní; tam se f. 1402 stal kazatelem po národně zaníceném profesoru mírně wíclífovského směru, Štěpánu z Kolína, tříatřícetíletý jeho kolega universitní, Mistr Jan Hus (1369-1415). Husovi, jenž byl spíše osobností popularisační než tvůrčí a měl mnohem blíže k politickému organisátoru než k náboženskému fílosofu, se podařilo ve chvíli, když se český stát odtrhl od papeže, spojiti reformní křídlo učené a lidové oposice k útoku proti autoritě církve i propůjčiti s geniálním smyslem agitačním náboženskému hnutí ráz uvědoměle nacionální a lidový, a to i v oblasti společenské. To vše mu umožňovala silná osobnost muže ctižádostivého a vášnivého, ale mravnč opravdového, řízená neoblomnou vůlí a schopná i největší oběti, nejprve odchodu s universitní stolice a drahé kazatelny v lidové kapli, pak vyhnanství z Prahy a klatby církevní, posléze mučednické smrti v plamenech kostnických, kterou podstoupil hrdinsky za výmluvného podivu i těch, kdož nesouhlasili s jeho učením. Nebyl v Čechách ani první ani nejradikálnější ze stoupenců revolučního realisty anglického Johna Wiclifa, který jej vedle odvážné kritiky tradice upoutal svou národně rozhodnou oposicí proti papežství a mravním kultem chudoby, ale na rozdíl nejohnivějších českých wiklifovců, Jeronýma z Prahy a Stanislava ze Znojma, stál Hus při poznané pravdě věrně a důsledně a položíl nakonec život za některé kacířské články oxfordského mistra, hlavně za jeho nauku o moci státu nad duchovenstvem a jeho jměním: tato síla přesvědčení, ač stále opírající se o cizí vzor, spojená s mravní energií, znamená vlastní velikost muže, jedinečného ve svém okolí. Jedinečného, nikoliv však osamělého, na rozdíl od individualistů opravdu samostatných a svéhlavých - Jan Hus, jen nadaný spisovatel, ale geniální kazatel, cítil se stále obklopen, nesen a posilován pozorností a souhlasem lidového zástupu, na nějž až do konce myslil s tklivou srdečností, odplácenou vrchovatě. Stal se záhy heslem a potom i symbolem, a to nejen pro své století, nýbrž přímo pro dějiny celého národa, který se doposud v jeho jméně dělí na dva tábory. Není proto divu, že byl během půltisíciletí stejnou měrou podceňován, jako přeceňován, a že se jeho postava, kterou se podle mínění jeho nejhorlivějších obdivovatelů počíná nový věk rozumové kritiky, stala předmětem legend, jež věda doposud musí analysovati a rozptylovati. Ačkoliv jsme o Husových osudech a spisech mnohonásobně zpraveni a třebaže se jimi bohoslovecké i historické zkoumání zabývá již několik století, zůstává tu řada nerozřešených probléml! všeho druhu, od podružné kontroverse o jeho jihočeský původ a tělesnou jeho podobu až po zásadní spor, zda se jím vyvrcholuje středověk či zahajuje doba moderní u nás, ano v celé střední Evropě; všecko to se luštívá doposud většinou s přízvukem citovým. Literární dějepis se při tom zabývá hlavně dvěma velkými otázkami: zjišťuje, kolik v českých a latinských spisech Husových jest myšlenek originálních a kolik ideového obsahu, převzatého hlavně z Wiclifa; ptá se, zda se mu právem či jenom tradicí připisují různé záslužné změny, rázu vlastně anonymního, znamenající namnoze nástup nové epochy. V první příčině jsou podstatné kusy již prozkoumány, a to většinou ve smyslu pro Husa záporném; v otázce druhé stojíme teprve na začátku badání. Jsou to předpoklady nutné k ocenění literární osobnosti Husovy, ale nikterak jí nevyčerpávající - spisovatel Hus, stojící asi uprostřed mezi Štítným a Chelčickým, nemlHe býti souzen, jako ostatně žádný významný zjev slovesný, pouze podle kriterií obsahových, nýbrž žádá si, aby byl studován i jeho výraz, slohová to rovnomocnina osobnosti, vyrůstající z doby a přerůstající ji. Mistr Jan Hus byl již proslulou a vlivnou individualitou akademickou, vědeckou i bohosloveckou, když se jal vedle hojné písemné činnosti latinské užívati také českého spisovatelství za účinný nástroj národně náboženské agitace a jako 39