zádumčivý domov, rybničnatá krajina u Počátek, vedoucí duši ke kontemplaci, dal náboženskému životu českému ještě dva vynikající mluvčí, v XVII. věku T. Pešinu z Čechorodu a v XIX. století Otok ara Březinu. Jihočeský zeman, zrozený kolem r. 1330, byl zpřízněn s mocnou panskou rodinou Benešoviců, v politice své doby mnohonásobně účastnou, ale sám nedbal ani veřejného života ani hmotných zájmů. Stačilo mu, když v soustředěné samotě své tvrze uprostřed rodiny mohl jako nezámožný statkář zpracovávati podněty, které byl za mladosti přijal na pražské universitě v jejích prvních letech, i na kázáních Milíčových. Vracíval se pak znovu do Prahy a posléze, pronajav svůj statek, odstěhoval se tam s dětmi a v poslední čtvrtině XIV. století rozvinul horlivou spisovatelskou činnost. Zemřel nedlouho po r. 1400 a nedočkal se ani prvních revolučních výbuchů oposice proti církevní. Neúnavná četba od studentských let až po kmetství, doprovázená vydatným studiem bohosloveckých pomůcek a příruček, seznámila Tomáše ze Štítného tak všestranně s náboženskou literaturou nejrozmanitější provenience národní, že to až připomíná bohatství kulturně uměleckých vlivů, určujících tvorbu doby Karlovy. Počal sv. Augustinem a jeho následovníky; zabral se do francouzských scholastiků i do italských teologů družiny františkánské; měl však také porozumění pro německou mystiku a s ní zpřízněné lidové umění kazatelské. Vybíraje odsud jako pravý eklektik myšlenky a podněty, nestaral se valně o to, aby vytvořil jednotnou soustavu, naopak stačilo mu, mohl-li takto ověřovati a vykládati církevní dogma a čerpati oporu pro rozpravy mravoučné. Otázky praktické a morální ho poutaly více než záhady metafysické a vyumělkovaná symbolika mystická silněji než scholastická spekulace; v tom byl typickým synem svého nefilosofického nárorla. Mysle při spisování někdy na své děti a na vzdělávací hovory s nimi a jindy na lidové čtenáře, latiny neznalé, zpracovával bohoslovný poklad latinský v mateřském jazyce - průkopnická odvaha při tvoření názvosloví, jasnost a jadrnost výkladu, názornost a obraznost podání, mluvnická správnost a obratnost tohoto povolaného popularisátora jsou podivuhodny. Tak vznikaly v jeho spisovatelské dílně nejprve drobné traktáty, soustředěné monograficky k jedné otázce věroučné neb mravoučné a parafrasující tu těsněji tu volněji latinskou předlohu; z nich sestavoval a stále přepracovával větší i menší sborníky, z nichž "Knížky šestery o obecných věcech křesťanských" založily a po půl tisíciletí obnovily jeho proslulost. Ve dvou rozsáhlých dílech vrcholí pak slovesné podání Tomáše ze Štítného: v "Řečech besedních", kde v rozhovorech s dětmi o základech křesťanské filosofie vytváří učebně působivou prósu dialogickou, a v pokuse o domácí postilu, "Řečech nedělních a svátečních", v nichž soutěžil s kazatelskými učiteli své mladosti. Takto - za velice živého nesouhlasu a nevrlého protestu bohoslovných odhorníků na universitních katedrách i v církevních důstojenstvích - snesl zeman hez svěcení i hez akademického gradu teologii do lidu, znárodnil a zpřístupnil ji a tím připravoval i on hnutí husitské, jehož revoluční povahu, obrazoborecké vášně, mimovolný útok na církevní jednotu byl by odsoudil a s hrůzou odmítl právě on, pravověrný zastánce autority a kvietistický ctitel tradice. 37