na samém prahu XIV. století, našla si v cizině látky i celkovóu koncepci slovesnou; vytvořila si pevnou formu, ano, i jednotný sloh; dovedla s jímavou pravdivostí vyjádřiti ohlas dojmu gotické kultury jižní a západní na naivní mysl českou. Citové náboženské obrození, hlásané hlavně františkánstvím, jež záhy proniklo do Čech, přineslo také na naší půdu zálibu v legendách a apokryfech; čeští zpracovatelé zesílili zájem o novelistickou náplň posvátných příběhů, kterou tam vnesl J acobus de Voragine ve své "legenda aurea"; asketický duch hagiologický byl nahrazen ovzduším domáckým a rodinným. Epické vypravování velmi volného toku přerušuje se stále refleksí a didaksí; bez váhání se vkládají bajky i gnómy; podružná glosa se přejímá s bodrou povídavostí do textu. Básnickou formou, která se brzy stane typickou pro staročeské výpravné podání bez ohledu na obsah, jsou rýmující se páry osmislabičných verš u s lehkou tendencí k členění na trochejské stopy; kdežto technika rýmů se postupně zdokonaluje, vládne v rytmice značná zvůle. V tomto výrazovém primitivismu první školy duchovních epiků u nás jest daleko méně umění než na knižních miniaturách a nástěnných obrazech českých raných malířů gotických doby předkarlovské. Nejstarší legendy ze života Ježíšova, jeho rodiny a jeho apoštolů skládají snad několik cyklů, zachovaných jenom zlomkovitě; nejzajímavější z nich, romaneskní legenda o Jidášovi s komplexem oidipodovským, nese přibližné vročení, vznikl ať po r. 1306: "jež sě stalo v Čechách nenie, gdež přívuzných králov nenie." Pozdější legendy, o půl století mladší, vkládají do tradiční a věrně zachované formy obsah zcela jiný, odpovídající citově, myšlenkově i umělecky rafinovan~mu křesťanství Karlovy doby, v níž nebylo již místa pro františkánskou prostotu srdečných primitivů. Za druhého panovníka z lucemburského rodu, císaře Karla IV., reálního politika a zároveň mysticky zaníceného křesťana, který si široké vzdělání i umělecké záliby získal ve Francii a v Italii, rozrostl se náboženský život v Čechách do hloubky i do šíře. Scholastika, zachovávající směr realistický, kterou pěstovala pražská universita, zřízená po vzoru vysokého učení pařížského jakožto první ve střední Evropě, dodávala mu myšlenkové výzbroje. Vyspělá gotika, představovaná architekty, sochaři, malíři a ciseléry, jež nad střechami pražskými vztyčila celý les chrámových věží, kleneb, pilířů a fiál se svatovítskou katedrálou jako vyvrcholením a která mezi hvozdy a vrchy na západ od Prahy vybudovala český hrad sv. Grálu, velebný Karlštejn, propůjčovala této náboženskosti zevního lesku; v bohatě rozvitém malířství věku Karlova, stojícím namnoze pod vlivem vlašským přibyl - a to stejnou měrou na malbách nástěnných jako deskových - nový typ ženského půvabu, vtělený do sladké něhy Madon. Ale sám učený a hloubavý panovník dával vzdělanstvu příklad, jak vyplniti skvělý ten rámec pompesního a dekorativního křesťanství intensivní skutečností víry, ekstase, pokory a kajícnosti a jako silný individualista věku Petrarcova, ale dantovského posvěcení prožíval vnitřní drama katolického křesťana, které se z hlubin sebepokoření vzpíná až k ekstatickému blahu z dosaženého spojení s Bohem. Slohově tíhne veškeré umění Karlovy doby, která se odvažuje úkolů monumentálních namnoze cyklického rázu, k velkým komposičním problémům, v nichž forma pohlcuje a překonává látku; vedle toho však dekorativní živel se často rozrůstá na úkor potřeb tektonických; zevní virtuosita mnohdy nahrazuje rovnováhu uměleckou. Toť i znaky druhé české gotické školy básnické, která kromě legendární epiky pěstovala také duchovní píseň a náboženskou alegorii. Látkový výběr pozdějších veršovaných legend prozrazuje karlovskou módu. K velkým starokřesťanským světcům, uctívaným na západě, k svaté Kateřině, k svaté Dorotě, k sv. Jiřímu, přistupují domácí patroni, Václava Prokop, které Karel IV. s uvědomělým vlastenectvím propagoval. Nezajímají již prostě tklivé příběhy domácké, 28