vzorech bavorských a saských, ale i vlašských, pocítila potřebu i odvahu slovesného projevu v téže době, kdy se stavitelé pokoušejí o první díla z kamene a snad i sochaři o první primitivní reliefy, potud jen abstraktních tvarů, nedbajících přírody. Tragická událost v Staré Boleslavi r. 929, zavraždění knížete V áclava, mladého ideálního vojína Kristova, rukou vlastního bratra Boleslava, událost, která vydatně prospěla ke včlenění českého národa do nábožensko kul· turní jednoty římskolatinské, zaměstnávala tak intensivně vzdělance, že jim po několik století přímo nutila pero do ruky. Od konce X. století, kdy také vynikající cizí stylisty v Bavořích a v Italii zaměstnává svatý život mučednictví a oslavení českého knížete, pokoušejí se jeho krajané zachytiti· zdobnou latinou osudy svého velkého rodáka a zároveň dějiny mladého křesťanství českého, a tak se tu vyvíjí výpravná tradice legendární, v níž hagiologické podání ustupuje historickému prohloubení a zanícená zbožnost mnišská učenosti středověkého humanismu. Řada, která se kolem r. 994 počíná nejstarší monograficky zúženou kronikou českou od mnicha Kristiána z rodu Slavníkova, vede až k rozsáhlému soustavnému kronikářskému dílu kapitulního děkana pražského Kosmase, psanému v letech 1119-1126 a dovedenému jeho četnými pokračovateli, hlavně z kněžsko-světského i klášterního, do sklonku stol. XIII. Ke Kosmovi vzhlížejí Čechové s podobnou úctou jako Rusové k Nestorovu Letopísu nebo Poláci ke kronikáři Kadlubkovi: učený muž, vychovaný na školách západu i v římských klasicích, byl zasvěcen jako diplomat do politiky své doby; schopnost historické kriti;,y, zastíraná však občas sklony straníkovými, doplňovala se u něho láskou k národu a jeho minulosti; ale nejsilnější v něm byl epik řečnické výmluvnosti a květnatého podání, který hlavně v pověstech dávnověkých rád popouštěl uzdu své fantasii a svému stylistickému umění. I nejvzácnější památka české kultury románské poutá se k velké osobnosti Václavově, která záhy povýšena na národního světce a patrona zemského. Jest to národním jazykem psaný hymnus XII. věku "Svatý Václave, vévodo české země!", zřejmě mladší než píseň "Hospodine pomiluj ny", ale rovněž vykazující stopy znamenité starobylosti, ačkoliv její skladatel dovedl již rozvíti podřadné souvětí, malovati epitetem a účinně vystavěti lyrický útvar trojdílný. Její typičnost obsahu vyjádřená stručností co nejúspornější, úplná shoda recitativní melodie, vážná prostota působí podnes, když se píseň, mnohonásobně rozmnožená průběhem století a přece uchovávající jímavé stopy vážné a nebezpečné doby svého vzniku, zpívá pod gotickými klenbami nebo barokními kupolemi, stejně úchvatným dojmem, jako když zněla v prostičkých románských kostelících nebo před bitvou, pěna českými bojovníky. K ní se druží, nedosahujíc její ceny, několik starobylých duchovních písní a vcršovaných modliteb, důležitých jazykově i stále stupňující se schopností abstraktního myšlení a rétorického výrazu. Jenom filolog se zajímá o české jazykové drobty žaltářů a slovníkll, listin a nekrologů, kalendářů a rostlinářů; jsou to vedle vlastních jmen hlavně jenom glosy, podporující srozumitelnost textů a pamět čtenářll. Tyto nad pomyšlení skrovničké památky slovesné kultury za románské doby v Čechách, skrovnější ještě než pozůstatky umění architektonického, plastického a miniaturního, s nimi současné, překvapovaly by nás svou chudobou, kdybychom si neuvědomovali, že vzaly za své ne pouze historickou náhodou, ale namnoze odmítavým stanoviskem pozdějších vyspělejších dob, které odhazovaly a ničily primitivní výtvory předchozího vývoje, působící na nás kouzlem prostoty, dětskou gracií národa, který se neobratně a opravdově pokouší o první krůčky na půdě kultury. Gotické období české literatury, doha to jejího prvního rozkvětu, počíná se po vymření Přemyslovců na úsvitě XIV. věku a počítává se 24