samolibým přeceňovamm všeho domácího, tvrdošijným uctíváním vžitých před. sudků na jedné a mezi nedočkavě z.vědavým zájmem o poslední směry v cizině i překotnou ochotou vzdáti se jim s otrockou nápodobou na straně druhé; onde výstřelky upřílišeného nacionalismu, který se zvrhává až v chauvinismus, tuto omyly kosmopolitismu, zkresleného v plané cizomilství, které před zvláštnůstkami a nápadnostmi kultury a často jen polokultury cizí zapomíná na starou vzdělanost domácí a její vývojové možnosti. Když bylo před sto lety, za obrození všech národů slovanských, poznáno, že vlivem událostí náboženských a politických se Čechové kulturně opozdili za světem západním a že jejich vzdělanost nebyla dostatečně oplodněna některými velkými proudy novodobými, zvláště renesancí a barokem, osvícenstvím a klasicismem, zmocnila se českých vzdělanců přímo nervosa, aby dosti rychle "dohonili Evropu", jak zní heslo spíše výstižné než vkusné. Toto úsilí povzbuzuje činnost překladatelskou, ukládá kritice vedle výkonu soudčího a hodnotícího také poslání tlumočnické a propagační, ale vodí i básníky při výběru látkovém cizími zeměmi a národy, vzdálenými dobami a kulturami. Setkáváme se s ním stejně na prahu romantiky v Jungmannově snaze o "klasičnost v literatuře", jako za soumraku romantismu v Nerudově a Hálkově horlení pro básnictví kosmo· politické, nadnárodní, všelidské; o generaci později se stupňovalo v básnických i kritických výpravách Vrchlického a jeho druhů z Lumíra za světovou poesií, řízenou jenom zřeteli uměleckými, a pak rozhraní XIX. a XX. věku soustavnou esteticky výchovnou praci kritika Šaldy ve prospěch evropské orientace české literatury - na jak úrodnou půdu padlo právě v Čechách německé romantické učení o "progresivní universální poesii" a jak se tu, dík zvláštní kulturní situaci, rozbujelo! Tyto centrifugální tendence nebyly v české literatuře přijímány bez námitek a bez bojů, nýbrž střetly se zpravidla se sebezáchovnou, konservativní a brzdící tendencí centripetální, která zdůvodňovala potřebu pokračovati v tradici, vážiti ideje a náměty z plnosti národního života, užívati forem odvozených z jazykové i slohové tvořivosti vlastního kmene - jsou to, jak patrno, důsledky nacionalismu, domyšlené kulturně a umělecky a zbavené ohledů utilitářských i politického ostří. Zápas těchto obou směrů naplňuje české písemnictví dramatickým vzru· chem, ježto zvláště jeho protagonisté své úlohy v něm rychle a neočekávaně střídají. Někteří, jako Neruda neb Sládek, se mění z teoretiků mezinárodnosti v horlivé hlasatele a výrazné představitele umění národního; nejeden předák národní školy, na př. Sv. Čech, vykazuje rozhodující vlivy západních literatur; právě důsledný básnický kosmopolita Zeyer nachází pro tragiku češství výraz nad jiné úchvatný. Domova svět, Čechy a Evropa, sebezáchovná věrnost kořenů k domácí půdě a píseň touhy po nejvyšších statcích lidstva, šumící v koruně, jsou, byly a jistě zůstanou hlavními kontrapunktickými tématy v české literatuře. Nemůže ani jinak býti u národa, jejž dějinný osud posunul na samou křižovatku kultur v střední Evropě a v jehož žilách se mísí krev několika ras, jež se na tomto důležitém a nebezpečném uzlu civilisačních drah stýkaly a potýkaly, snoubily a rozcházely, nenáviděly a vnitřně doplňovaly, aby uskutečňovaly proti své vůli úradek Prozřetelnosti, nemilující ani v osudu jednotlivců ani v osudu národt"l řešení příliš jednoduchých. Na samém úsvitě národních dějin českých, kdy se současně na dvou místech dějí pokusy vybudovati z kmenové beztvárné hmoty skutečný stát a když s učením křesťanským vnikají první počátky literní vzdělanosti, oddělilo válečné vítězství a vznik říše Maďarů Čechy od jižního a namnoze i východního Slovanstva a zároveň navždy od kultury řeckobyzantské, jíž dočasně podléhali; od té doby při. 12