práci za lidstvo ruce své, zchrtnul tělo a všechny rozchuravěl ,smysly, může mrznout, může hladovět, na ul:íci churav dokonat - kdopak se po tom ptá!« Anebo jinými slovy: veřejnou i soukromou dobročinnost, kterou osobně nezamítá, ale chce účelně organisovat, rád by Neruda doplnil, ne-li vůbec nahradil starobním a nemocenským pojišťováním, tedy institucí péče sociální. Takto zrcadlí i malá ukázka feuilletonistického umění ve zkratce typický vývoj Nerudova společenského názoru od účinné lidumilnosti k sociálně reformní koncepci, V}'voj to, jenž se zárovť11 kryje s jeho vyzráváním lidským: bolestné citové zkušenosti proletářského synka se přetvořily v kritické pojetÍ života a společnosti, ale při tom zachovalo jemné básnické srdce svou spanilou účast s veškerými podobami lidské bídy a lidského utrpení. 51