domácí a světoobčanská humanita šířila srdce, cítící v činorodé účasti i s posledním příslušníkem národa. D&věrné zakotvení v primitivních a starosvětských poměrech dodávalo každému výkladu srdečného tepla, aniž překáželo, aby Neruda připravoval v evropském duchu spravedlivější životní formy, shodné s potřebami větvící se české společnosti. A z každé rozpravy, z každé glosy promlouvá ,.zcela sv&j muž«. Co vybrati z těchto zásob pHmo nevylerpatelných? Snad poučí o podstatě Nerudovy sociálně uvědomělé lidumilnosti tři feuil1etonistická témata, z nichž první souvisí těsně se vzpomínkovým světem básníkova dětství, druhé osvědčuje jeho pronikavé porozumění společenskohospodářským otázkám naší doby, poslední pak jest jímavým komentářem k několika povídkovým obrázk&m láskyplného letopisce malostranského. Bez omrzení a se stále novou vynalézavostí se vracíval pražský kronikář k námětům vánocním; stará katolická tradice žila v něm i tuto silněji, než si sám uvědomoval. Zvykoslovná malba, kterou žák Erben&v a příznivec národopisných studií v štědrovečerních feuilletone:::h rád hromadíval, splývala tu s dětskými vzpomínkami, stavěnými dvojnásob proti poměrům v přítomnosti: jednak uváděl Neruda v protiklad starobylé prostonárodní obyčeje, zachovávané za jeho dětství i jeho rodiči v konservativním závětří malostranském, a novodobý, západoevropský ceremonie! v.tnoční, pronikající do Prahy panské, měšťanské i lidové, jednak si, kontrastem k nádheře a honosnosti dárků a pHprav na ulicích i v domácnostech, křísil pamět na chudičké Štědré večery synka hokynářova a posluhovaččina na Malé straně. A tu se hned octlo jeho srdce u vánoc lidí a dětí nejchudších. R. 1863 se v »Hlase« rozepsalo vánocích do široka (dnes v XXIV. sv. Topičova vydání sebraných spisů, str. 63-65, Studie vHné i humoristické 1.); jeho huma 48