resignací a fatalismem, byl skryt již v hochu: »Však kolem pýcha, pýcha, - ach ta krutě hněte! - já začal jsem do panských synků prát -!« A tato probuzená hrdost roste s jinochem a s mužem, stávajíc se mocí mravní: »A k bídě zas mně osud sílu dal, - že vykročil jsem v život volným krokem- a síla 'rostla každým dnem a rokem - až z chlapce zcela svůj se muž pak stal, Ř muž skromný v otázce, však hrdý při odvetě, - jejž nikdo nesmí v nízkou službu brát; - já ledačím jsem byl v tom božím světě - a čím jsem byl, tím jsem byl rád.« Pak, až do konce života, mluví z Nerudy tento »zcela svůj muž«, kdykoliv se ujímá slova o zjevech i otázkách společenského řádu a společenské spravedlnosti. Nikdy nezapírá svého proletářského původu, nad který se povznesl vzestupem duševního a mravního aristokrata; pro příslušníky své rodné třídy žádá spíše právo než slitování; pro bídu si zachovává bystré oko a pozorné sirdce, zároveň však i jasný smysl společenského oprávce; neulpívaje na povrchu, odhaduje sociální utrpení a křivdu a zároveň potřebu nápravy i tam, kde průměl1TIÝ pozorovatel nic nepostřehuje; zpravidla však v něm básník útlého citu doplňuje sociálního kritika a pohotového lidumila, jehož laskavý úsměv jest podoben kytici, podané na křižovatce vel!.;:ého města za sychravého dne listopadového. Jest stejně zajímavo jako poučno, probírati se ve svazcích Nerudových feuilletonů, které zahrnují žeň plných třiceti let, nesčíslnými doklady sociálního a lidumilného smyslu neúnavr!ého pisatele. Vyčerpati jich prostě nelze. Místní kronika pražská, vztahující se ke všem čtvrtím, společenským skupinám, hospodářským i kulturním zájmům milovaného rodiště, poskytovala stále nové podněty nejinak než roční běh se svými svátky, slavnostmi, pamětnými dny a vzpomínkovými příležitostmi. Rozhled po pokrocích v cizině zbystřoval oko pro poměry 47