370 ,MOUDROST OTCOVSKÁ'. homiletice V al1egoriích a metaforách, což tak případně se při myká k činnosti V duchovní správě, nejprve v Radonicích na Plzensku a od roku 1847 do smrti na Zvěřinci u Krakova, i k jeho publikacím theologickým, jakými jsou modlitební kniha ,Růže Sionská' (1844) a sbírka kázání ,Vítězství kříže' (1844). Již v ,B á sní c h' otiskl Jablonský devatenáct didaktických básniček ,M o u d r o s t o t c o v s k á', jichž rozmnožení stalo se pak zvláštním předmětem jeho veršovnického úsilí. V druhém vydání ,Básní' (1846) 1 vzrostl, tento cyklus na 70 čísel, nově utříděných; další vydání vykazovala nové přídavky, až konečně Jablonský podal' soustavnou pětidílnou skladbu o neméně než 110 básních.2 NěkdejŠÍ zanícený obdivovatel jara a přírodních krás nezapírá se v těchto verších; východiskem téměř všech básní jest zamyšlený pohled na krajinářskou scenerii, na přírodní výjev, na malebný kout domova. Několika zběžnými rysy načrtává básník situaci, která jistě prošla i zrakem čtenářovým, aniž třeba zaujala jeho přemýšlení. Volí klidné uzavřené obrázky, vyrovnané nálady, nelomené barvy; vyjímá jednotlivosti skládající krajinný celek, stavě hned do popředí za změněné perspektivy osamělou jabloň, hned vycházející měsíc, hned klokotajícího slavíka. 1 R. 1852 vyšlo tfetí vydání ,Básní', r. 1864 čtvrté, r. 1881 páté, r. 1884 šesté, r. 1885 sedmé, r. 1893 osmé. 2 Podrobný rozbor obsahu i ducha ,Moudrosti otcovské',. již Jablonský též ,Salomon' nazývá, podává Jar. Vlček v ,Několika kapitolkách z dějin naší poesie', v Praze 1898, VI: Boleslav Jablonský (Bolzanism v českém verši), na str. 89-94; podtitul kapitoly naznačuje, z kterého myšlenkového okolí jest Jablonský vykládán a oceňován.