368 JABLONSKÝ JAKO EROTIK. r. 1832 ptíšel studovat filosofii a kde po nedokončeném noviciátu na Strahově jako právník a literát bojoval s hladem a osudem, vane z četných nadšených projevů citu historického, jazykového a slovanského, jak později se projevil v pověstné deklamovánce ,Tfi doby země české'. V Praze se Jablonský sdružil se spisovateli kupícími se kolem Tylových divadelních podnikův i jeho ,Květů'; pokoušel se sám o herectví, redigoval dva ročníky almanahu ,Vesna' a poznal tak básnictví. sloužící zábavě i rozmaru vlastenecké společnosti. I o tom mluví jasně jeho ,Básně'; pohádkám, allegorífm dával roucho zábavné; skládal společenské písně hovějící běžné citlivosti i lehké žertovnosti; liboval si v preciosní hravosti se ženou. Celkem byl věrným a málo samostatným epigonem poesie domácí. Originální jest však Jablonský v samostatném dvojdílném cyklu ,P í sně m i los t i'. V rodině Jaroslava Pospíšila, s nímž po Tylovi redigoval ,K větý' a u něhož vydal i svůj almanah, Jablonský poznal mladší jeho sestru, polodětskou Marii, jež pod jménem Angelina zjevuje se v jeho ,Písních milosti.' V letech 1836 a 1837 vznikaly tyto zpěvné skladby, plné vroucího serafinismu, pfírodního idyllismu, romantického kultu večera, snu, tušení; s erotikou slučuje se emfatické vlastenectví a refrain básně VIII.: ,V I a s ti mé a To b ě' vyjadfuje celkovou náladu. Mezi první a druhou částí cyklu leží však hluboký rozpor, jímž Jablonský bolestně trpěl v životě. Dne 4. dubna 1837, vyhovuje neústupnému pfání zbožné rodiny, zejména svého tvrdého otce, a nedoveda již vzdorovati hmotným útrapám, stíhajícím chudého studenta, Jablonský vstoupil podruhé do kláštera na Strahově, ač celá bytost jeho kroku tomu se