FR. TUHlNSKÝ JAKO LYRIK. 361 šené citovosti, jež ztrácí linie pro odstíny, přesnost výrazu pro hudbu slova, zřetelně se zračí též v lyrice obou zástupcu vskutku uměleckých snah dramatických v Čechách do padesátých let, u Františka Turinského a Simeona Karla Macháčka. 3 Takměř všecka lyrika FRANTIŠKA TURINSKÉHO (1797 až 1852), jež shrnuta byla teprve pozdě po jeho smrti,4 sahá do mladších let básníkových, doby to hlubokého citového vzrušení, erotické sentimentality a elegičnosti, svobodomyslného blouznění a svědomitého, soustavného vzdělávání se aesthetického a literárního; později zdroj básnické inspirace Turinského víc a více vysychal. Nebyl nikdy příliš bohatý a bezprostřední, literární kultura hlásí se ve verších Turinského značnější měrou nežli síla citová. Tato kultura vedla jej k časomíře, v niž často hledal dosti složité a nerhytmické strofy; 5 tato kultura pobízela jej, aby pokoušel se o těžkou, přeplněnou architekturu ódy, jež začasté bortila se pod přítěží obecných, matných pomyslu; tato kultura dávala obestírati zajímavé postřehy krajinářské, působivé vzpomínky historické, vřelé detaily osobních styků mnohoslovnou rhetorikou, spíše zatemňujíc! než vyjasňujíci. Leč nebyla to jen pathetická reflexe v duchu básnictví klassického, co rychle a jemně zaujalo vnímavý smysl Turinského; též tóny čistě romantické zaznívají 3 ° jejich dramatické poesii viz kapitolu ,České drama v letech 1821 ~ 1848' v II. svazku tohoto díla, na str. 340--419; tam uvedena i důležitější data životopisná. 4 V ,Národní bibliothéce' Kobrově r. 1880, sv. 62, s pěkným životopisem od básníkova syna Mořice. 5 Básně Turinského jsou vysoce zajímavy po stránce prosodické; srv. v té příčině studii J. Královu ,0 prosodii české v Listech filolog. 1894, sv. XXI, na str. 406 a 433.