226 FORMY HUMORISTIKY RUBŠOVY. fická, nejdůsledněji provedená v ,Z lom k u ze ži votop i s u Syl ves tra Sej č k a o dně h o s a m é h o s ep s a n é h o'; forma předmluvy, která k vlastní povídce jest v poměru směšně nepříslušném, užitá ve dvou pracích: ,Veselá předmluva k smutné povídce' a ,D 1 o u h á pře d m 1 u vak u krá t k é P o v í d ce' a absurdně osamocená v ,P ř e dm 1 u v ě, po m 1 u v ě a d 0ml u v ě'. Někdy sáhl Rubeš k humoristickým formám, které původem daleko sahají za jeho dobu i za věk XVIII.: na Rabelaise a Fischarta upomínají práce ,Stoletý k ale n d á ř' a ,K u p t e k ale n d ář e 1 h á ř e' a na dryáčnická enkomia XVI. stoleti ,S věd o m i t Ý pop i s láhvičky, která se v Kocourkovském museu za diškrecí ukazuje'. Touto causerii přihlásil se Rubeš k genru, humoristikou jeho doby se zvláštní zálibou pěstovanému. Jako groteskně humoristická literatura německá XVI. století opětovně seřazovala a v jednotný rámec zasazovala žerty, jimiž se obyvatelé rfIzných měst a zemí zlomyslně škádlili, a mísila je s dvojsmyslnými příběhy vybranými ze současných sbírek anekdot; 4 jako v XVllI. věku dráždily copaté převrácenosti německých maloměšťákfIv ironického pozorovatele Wielanda, aby Je v rozmarných ,Abderitech' b}čoval pod řeckým kostymem, tak nevyčerpatelné zpozdilosti měšťanského českého světa první polovice XIX. století byly příliš svfIdné, aby jich řada autorů nekárala žertem a pravdou s použitím obrazu našeho Kocourkova,5 Schildy to, Tripstrillu, Teterowa a Abdery zá 4 Viz Goedeke, Grundriss zur Geschichte der deutschen Dichtung, 2. Aufi., II, Buch IV, § 172. 5 Anekdotickou látku o Kocourkově shrnul P. Sobotka, ,Kratochvilná historie měst a míst v zemích koruny svato_ václavské', 1884.