204 M. D. RETTlliOV Á. v Ústí nad Orlicí, v Rychnově a posléze v Litomyšli, nese na otylé tváři spokojené měšťanky rokokový pudr povýšené úřednice. Společenské, poněkud povznesené postavení jejího chotě vysvětluje, proč Rettigová k měšťanským matkám a dcerkám nechová se jako stejnorodá, nýbrž proč se k nim protektorsky skláni, byt to bylo jen od kuchyňské plotny a šicího stolku. Příliš horlivá korrespondentka, která maloměstskou žvatlavost přenesla do dopisflv a knih, úzkostlivě rozdělila svoji produkci na knihy všední a sváteční. Její belletrie dílem novellistická, dílem didaktická a částečně i dramatická, hoví běžnému sentimentalismu a nasládlé idyllice, lemuje ušlechtilé city květinovými guirlandami, sdružuje jalovost mravních rad pro dívky s jalovou lyrickou fraseologií, a již květnatými, přeslazenými tituly ,Arnošt a Bělinka" ,Mařenčin košiček', ,Narcisky', ,Kvítí májové', ,Jaroslav a Terinka' projevuje obřadnou strojenost této sváteční literatury. S větším souhlasem přijalo blahobytné a požívačné okolí její rukověti praktické, rozsáhlejší objemem a užitečněj~í obsahem, pověstnou ,Domácí kuchařku', ,Kafíčko a vše, co je sladkého' a ,Pojednání o telecím mase'. Hlavně předmluvy těchto banausních knih jsou významnými dokumenty kulturně historickými: paradoxně v té době vržený výrok Feuerbachův: ,Jídlo a pití jsou samy o sobě náboženskými úkony', realisuje se tu doslova, bez výhrady a s únavnou dfikladností. Celý vesmír plyne v mlze kuchyňské páry, jídelní lístek stává se deskou hodnot, bohatě a skvěle uchystaná tabule, namnoze rozměrů gargantuovských, líčí se jako vysoký cíl ženského snaženi. To rozpol. tění mezi krajní sentimentálnost a krajní banálnost činí Rettigovou tak typickou pro údobí let čtyřicátých;