202 ČESKÉ ZÁBAVY. preciosní i štiplavá symbolika květin, někdy gessnerovský idyl1ism a anakreontická koketerie, vyznacuJl veršovanou část těchto drobných almanahu, psaných epigony básnické školy Čelakovského; v próse převládá sladce sentimentální, unyle affektovaný způsob slohový, jak jej v novellách ze současného života pěstoval zejména J. K. Tyl. Třetí svazeček ,Pomněnek' (z r. 1843) obsahuje práce výlučně podepsané ženskými jmény a pseudonymy: dívky opěvují své milence básnickým ceremonielem mužské erotiky, dělí se o jejich srdce KoUárovsky s vlastí, ornamentují svou lyriku květinovými emblemy, vkládají svá yyznání lásky mezi drobné idylJické obrázky krajinářské. Jako ,české bály' tímto způsobem osvobodily český hovor na plese, tak ,české besedy" hlavně na venkově, uvedly českou píseň a českou deklamaci do společnosti měšťanské. Spojeny namnoze s tanečními zábavami, pořádány v zahradních hostincích, kde filistři mohli se příti o přednost piva nadkvasného a podkvasného, střídaly tanec se zpěvem národních i znárodnělých písní, které tehdy byly po ruce ve Škroupových sbírkách ,Věnci' a ,Zlatém zpěvníku', mísily střídmý, bázlivý humor s chvastavým nadšením a upokojovaly všední i sváteční náladu českého měšťáka, jenž vděčně kvituje lichotnou účast, s níž k jeho pfedůležité osobě deklamace i písně se obracejí. Rubeš a jeho skupina humoristická přímo vychází z těchto ,besed'; Rubšovy ,Deklamovánky' i s průpravnými básničkami V. Kl. Klicpery jsou jejich přiměřeným výrazem literárním.