78 DOBROVSKÝ A PALACKÝ. sofické',19 krásným i odvážným činem. Dosah činu toh{} dá se posouditi také, čteme-li živý a svěží, jasný a klidný překlad části Platonova ,F a i d r a',20 o němž platí slova, kterými Palacký shovívavě posoudil J. Černého převod ,Faidona' Mendelssohnova. ,Spis tento ušlechtilý v oděvu českém nejináče než jako pouhý originál se čte; překladateli podařilo se spojiti v něm okrasy jak vědeckého, tak pulárního slohu našeho'.2l Tak lze o mladistvém Palackém i použiti ve filosofickém oboru krásných slov, jimiž případně charakterisoval jeho starého učitele Dobrovskéh{} Goethe: ,Kamkoliv zasahuje, tu hned jest patrný mistr. který všude pochopil svůj předmět a kterému se zlomky rychle v celek řadí.' lIl. Dobrovský a Palacký. Hrabata František a Kašpar ze Šternberka. Založení Musea království českého. Poznali jsme hluboké a opravdové úsilí Františka Palackého postoupiti v aesthetických a filosofických spisech k samé podstatě věcí, k myšlenkové realitě a skutečnosti. Přechýlení od aesthetiky k historii mělo úsilnou snahu tu dovršiti. Vůdci a rádci Palackého při tom byli dva mužové, náležející myšlenkovým směrem přátelskými styky těsně k sobě: Josef Dobrovský a hrabě František Šternberk. Přesný výklad mocného vlivu, jímž JOSEF DOBROVSKÝ timed v prvních týdnech pražského pobytu působil na 19 ČČM. 1827 a v Drobných spisech III, 191-198. ~o ČČM. 1828 a v Drobných spisech III, 199-207. 21 ČČM, 1833 IV, str. 462 a v Drobných spisech III, 644.