76 I'ALACKltHO P/tÁCE FILOSOFICKI:. mohutnost ducha lidského. I ve filosofii jako dříve v aesthetice vztyčuje si aprioristicky několik samostatných principů, jež kritika Kantova podvrátila; věřící idealista, jenž v pozdějších letech vrátil se i k víře v osobního Boha, pokládal Boha, přírodu a ducha za principy reální. Nad celou filosofickou stavbou Palackého, zbudovanou sice na cizích základech, ale z vlastního myšlenkového staviva, klene se jako vznešená kopule idea božnosti, kterou poznali jsme v jeho aesthetice a s kterou setkáme se i v jeho díle dějepiseckém -- - tu zvolna končí se spekulace, aby 'počala se modlitba činem, prací, mravní akcí. Palackého filosofie, vůbec aprioristická, odhaluje posléze absolutno způsobem takřka theologickým a svou ethikou vychovává jednotlivce i národ k tomuto absolutnu: pokračovati k bojnosti humanitou a náboženstvím jest závěrečné slovo jeho filosofie.1k Ukazuje nám tudíž aesthetická a filosofická činnost Palackého nejen po stránce chronologické a vnější, nýbrž i po stránce psychologické a vnitřní, vývojovou průpravu jeho historického díla a politického programu; dalyf mu ono velké ideové pojetí, jímž se úspěšně liší ode všech svých předchůdců. Mají však i jiný význam vývojový pro osobnost svého autora. Mládí Palackého značeno jest důsledným úsilím proniknouti k očividné pravdě, dobýti si myšlenkové skutečnosti, zmocniti se životní reality. Básnická činnost stojí tu na nejnižším stupni: Palackém u potud stačí abstraktní krása, tradiční schema, klassicistsky sti lisovaný matný obraz života. 18 Tak pojímají shoEině filosofii Palackého I" Čech v Osvětě XV, 1885, T. G. Masaryk na m. uv. a v koncisním přehledu 1. Pekař v .Ottově Slovníku naučném'.