74 PALACK~;HO PRÁCE AESl'HEl'ICK~~. čili účastenství přírody boží a obraz bytu lidského ve člověku.' 12 Zda neozývá se tu vedle vlivů scholastických, jež Palacký recipoval prostřednictvím Baconovým,13 i silný odkaz bratrského domova a vychování? Klade-Ii dále Palacký obor krásy do citu a obraznosti, a nikoliv jako Kant ve shodu obraznosti a rozumu, pfibližuje se arciť citové filosofii J acobiho, ale vyjadřuje spolu též mocné a hluboké zaujetí citové stránky své bytosti, jemuž vlivem paní Zerdahelyové podlehl a jež vyjádřil i ve své veršované poesii. Jindy jest jeho oporou proti Kantovi Herder, klade-Ii důraz na původnost, bytnost, zákonnost, samostatnost ideje krásy a odůvodňuje-Ii možnost aesthetiky jako vědy; pro svůj methodický postup volí si za vzor racionálně psychologickou methodu anglických aesthetiků XVIII. věku, konstruuje si při tom aprioristicky pojem krásna.14 O Herderovi krásně napsal již v ,Dějinách krásovědy': ,Duch čistého člověčenství zdál se spočívati na něm jako na svatém knězi svém a mluviti z něho i ve krásovědě;' trl byl zasažen jeho vlivem mocně v skladbách básnických i v celém pojetí poesie: vybraný klassicism a humanitní názor životní sbližovaly Herdera s prostředím prešpurským. Také duch anglických intellektualistův a moralistů XVIII. věku, především Shaftesburyův, spočíval na kruzích, s nimiž se Palacký v Prešpurce stýkal: paní Nina Zerdahelyová byla, jak řečeno, zosobněním Shaftesburyovy harmonické kal1okagathie. 12 Drobné spisy III, str. 129. 13 J. Pospíšil na uv. m. 14 L. Čech v Památníku Palackého na str. 407. Hl Drobné spisy III, str. 105; podobně mluví i Jan Kollár ve ,Slávy Dceři' I, 64 o Herderovi jako ,knězi člověckosti'.