I 14 kteří za náležité pokládají říditi se příkladem Kratetovým neb Anaxagorovým. *) František: ,Ač tomu tak ve skutečnosti není, přece vždy počestno, vznešeno bylo pohrdati penězi, ježto mysl zženšťují a jsou příčinou mnohdy nekonečných svízelů, ježto od přebytku peněz k nečinnosti a hýřivosti prudce se klesá; naproti tomu však býti otrokem zisku vždy a všem lidem bylo hanebno. Avšak celý život váš k zisku směřuje, a nemáte jiného předsevzetí než bohatnouti; jakmile však bohatství dosáhnete, jak medle ho užíváte? Kupec: Každý jinak. František: Většina, toho neupřeš, k ukojení ctižádosti, vilnosti, obžerství. Kupec: Dejme tomu, avšak jest nepočestno prodávati, co jsi za své .peníze předem koupil? František: Není, třebas vidím, že vy vše prodáváte nad cenu, a že ti za' tím lepšího obchodníka se považuje každý, čím větší zisk má. Však třebas počestno jest býti obchodníkem, přece leckdy musí ti, kteří bohatství vyhledávají, lecčehos hanebného se k vůli nim dopustiti. A tak vy. větším dílem jste vybranými podvodníky a šibaly: neboť, abych jediný příklad uvedl, vaším vlastnictvím jest podvod, jest úskok. *) Anaxagoras Klazomenský, filosof ze starší školy ionské, opustil svá pole necha v je skotu a velbloudt'!m za pastviska, Krates Thebský pak jmění své do moře nah{lzel.