í6 v Německu, a on 'obrací své zraky i do Cech,. aby tam nalezl asyl. Odebéře se k sněmu ve W orplsu, jemuž věnuje politickou epištolu, a počíná si tu velmi sebevědomě, pozná však, že v nadějích se zklamal. Reformaci jest 'podstoupiti mnoho krutých bojů, porozumění pro její snahy jest nedosti patrné. Ale i se subtilními vývody učeného Luthera octne se Hutten ve sporu, arciť k rozluce nedojde. Hutten vidí, že nejlépe bude, opustí-li Německo. A jako před třinácti lety hladov -a týrán děsným neduhem, všemi opuštěn a všemi zrazen, odebíral se na sever za studiemi do Greifswaldu, kde očekávala jej ona hrozná událost s Loetzy, tak nyní sláb, životem zlomen a chorobou mučen, odchází. na jih; ví, že jest to jeho poslední cesta. Ke konci r. 1522 přišel do Basileje, a tu ohromen byl zklamáním: ~rasmus Rotterdamský, jejž nazýval svým Sokratem, příkře odmítl jeho návštěvu. HGtten nebyl více humanistou, byl· protestantem a Erasmus, jenž sice jako učenec výklady evangelia připravil půdu reformaci, jenž jako. !J.umanista dotkl se zlořádů v církv:, ale přece zůstal katolíkem a přijímal čestné dary od vysokých hodnostářů církevních, nechtěl míti nic společného s mužem, na kterém lpěla klatba papežská. Huttcn těžce nesl ránu a odpověděl Erasmovi' rozho~leným polemickým spisem, kde vyčítá Erasmovi, že opustil bojiště za svobodu a pravdu a přešel k pape-