10 stiky a úzkoprsého theologisování s humanisti~ ckým názorem světovým. Po dlouhé řadě jízlivých polemik p')užili humanisté ostré zbran~: sarkasmu a satiry; r. 1515 vyšel anonymně první díl latinských »Dopisů temných mužů e: adressovaných od různých pseudonymů chatrnému básní~u Ortvinu Gratiovi, jenž s celým nákladem své nechutné poesie postavil se na stranu Dominikánů aPfefferkornovu. Pseudonymové vypravují svému mistru Ortvinovi široce a dalece o :svém studiu, o svých pokusech veršotepeckých, jichž ovocem jsou rýmované latinské pseudohexametry, o svém pracném etymologisování, o snaze nalézti v pohanských klassicích symbo1y křesťanské, o milostných dobrodružstvích, jimiž oslazují si svůj nucený· coelibát. První díl, jenž nejspíše pochází z přátelského kruhu kupícího se koi gotského kanovníka Mutiana Rufa, zastihl Huttena v Halia způsobil mu, právě jako jiným humanistům, nesmírnou radost; pod jejím dojmem napsal Hutten řadu dalších listů, jež s jinými vyšly jako druhý díl »Dopisů temných mužů« opět anonymně r. 1517 Při návratu do Německa přijali jej humanisté s otevřenou náručí, bylť u nich dobře zapsán: »Uměním básnickým«, drobnou mravoučnou básní ltŘádný muže: a satirickou skladbou »Nikdo«, kteréž spisy více se cenily než hněvem kypící »Stesky na Loetzec: a »f{eči proti vévodovi Wiirtenberskému«. Sám císař 'ověnčil čelo proslulého humanisty va-