4 sováním a popularisováním arciť hlavně na poli 'životá náboženského. Humanist"é uvítali Luthera s radostí a jasotem, propůjčili své umělé periody jeho věci, doráželi svými pery na jeho odpůrce, Luther navzájem chválil jejich učenost a doporučoval ji křesťanům jako cennou náhradu za nicotnou učenost ješitných a nevzdělaných romanistů. Ale když od negativní stránky činnosti Lutherovy přihlédli později humanisté k positivní, poznali, že věc jejich není věcí Lutherovou Humanisté, jak dí Paulsen, byli daleko blíže papeži z rodu Medici a jeho druhům v Italii a Německu než mnichu. ve Wittenbercé; chtěli ze směsi pohanské filosofie a křesťanského dogmatismu vyloučiti živel křesťanský, kdežto Luther pohanské filusofii, jež v lůně církve se uhnízdila, vypověděl boj, na nůž. ldealem humanistů byl volný člověk, idealem Lutherovým zbožný křc- . sťan Po tom poznání nastala v táboře humanistů nechuť a 'odpor k reformaci, a humanisté jali se brániti, aby byli ztotožňováni s reformatory. A současně humanismus ztrácel posíci za posicí; jeho úzký a mdlý exklusivism uzavírající se v studovny učenců byl přemožen snad obmezeným, ale odvážným, bezohledným a lidovým prote5tantismem; jeho utopie o mocném Imperiu a renaissanci dobyVergiliovy pozbyly mnoho na svém lesku, když reformace budovala ideal národní německé svobody; neurčitý kosmopolitism Erasmův ,neměl té síly