náboženskosti Vrchlického byly hymny, poslední jsou skutečnými modlitbami v křesťanském smyslu, nespokojují-li se s nejprostší formou suspirií, vzdechů, náboŽDých výkřiků. To souvisí s velkým formálním oproštěním poesie Jaroslava Vrchlického, počínajícím knihou "Okna v bouři" a stupňujícím se ještě i v poslední sbírce "Meč Damoklův". Vedle kořenů v osobním osudu a v povahové změně nelze zapomenouti ani na složky slovesné u Vrchlického vždycky rozhodující. Opouštíť v jeho době vzory románské, hlavně řečnicky založenou lyriku vlašskou, a v básnictví francouzském sleduje se zalíbením dostavující se obrat k hudebnosti; oduševnělá poesie anglická a německá vábí ho více a více do svého okruhu, opsaného stříbrnou čarou melodie. Jistě nezůstává u něho beze stop ani soudobé básnictví české, které od vpádu realismu odkládá zbytečnou dekorativnost a zdůrazňuje vnitřní náplň citovou, podávanou ve zkratce: Jaroslav Vrchlický, jenž se stal k vlastnímu hlubokému utrpení za literár:' ních bojů terčem často nespravedlivých útoků mladšího pokolení, octne se svou lyrickou tvorbou mimoděk v jeho blízkosti, což však takřka nadobro uchází obci kritické, která v posledním desetiletí jeho činnosti nedbá o největšího lyrika svého domova, následována v tom naprostou neúčastí čtenářskou. Jaroslav Vrchlický odkládá nyní jak umělé sloky románské i orientální tak i rétoricky účinnou výstavbu veršovou a soustřeďuje své hlavní lyrické úsilí k písni. Nehromadí již obrazy ani slova, nýbrž pracuje výběrem; člení verše i věty určitěji než kdy před tím; odsuzuje sám někdejší chvat, nepoddává se trpně inspiraci ani rozkoši improvisované básnické tvorby; naopak dává pronikati ve verších prožitkům, které nechávají na jeho slovníku i fraseologii krůpěje rosy a častěji krůpěje krve. Uvědomuje si sám tuto obrodu zaplacenou draho, ale chvílemi tuší, jak se v jeho osudu i v jeho básnickém světě připozdívá, takže nejedna píseň a modlitba zaznívá jako na rozloučenou. Pocit úplné spiritualisace života, kterou Vrchlický přičítá svému blížícímu se stáří, střídá se s několi'kerým obnovením smyslovým, jež ho na čas přibližuje dokonce někdejšímu vitalismu. On,. jenž toužíval píti plnými doušky z blažených zřídel kastalských, naklání se posléze s· resignací, aby puklým pohárem nabral vody z toků podsvětních a přitom ho poděsí pohled na hrozivé příšery Erebu i končin s ním příbuzných: vlkodlak číhá na svou obět, harpyje vzlétají na netopýřích křídlech, saň divoká a zuřivá se budí a meč Damoklův neodvratně se spouští dolů .- Ale než směl, oproštěn a očištěn, opravdu sestoupiti na luhy asfodélové, musil tělesně odumírati po celé čtyři roky, za nichž jeho 12