více ne! pesimistická erotika zralého muže, který pozbyl těla, lásky a věrnosti jedné ženy, o níž dlouho soudil, že mu předurčena osudem a který úpěnlivě hledá a pak i pokorně nachází přízeň ženy druhé, hotové býti mu spíše přítelkyní a sestrou než milenkou a odmítající příliš bouřné projevy jeho znova se pro':' bouzející vášně. Změna zasahuje Jaroslava Vrchlického v jeho bytosti i v jeho tvoření daleko hloub. Jako v mladistvé době poitalské spadá u něho v jedno nalezení úplného milostného štěstí a procitnutí optimistické důvěry v lidstvo, tak nyní na vrcholu mužnosti, nedlouho po dosažené čtyřicítce se hroutí zároveň s důvěrnou láskou. hřející z útulného rodinného krbu, humanitní a vývojová víra básníkova a na čas umlkají jeho hymnické projevy o vzestupu ducha lidského od nižších forem života k vyšším hodnotám mravním a společenským - podle slov milovaného svého Vergilia, jež rád citoval, poznal Vrchlický "slzy věcí". Zato se tím častěji potkává čtenář u něho s intuitivními a intensivními pohledy do bídy citové i mravní, pod kterou se chvěje obnažené srdce lidské, hodné toho, čeho mu básník, hroutící se pod vlastním hořem, nikdy neodpírá: svrchovaného slitování, hodnotnějšího ve sv~ osobité prožitosti, než byly povšechné tirády o majestátu lidskosti a o zbožštění člověka. Též náboženský názor Vrchlického byl otřesen katastrofou životní. Z domova vyšel básník "Ducha a světa" jako přesvědčený teista; neztrárvil náhodou chlapecká léta na katolické faře a neprošel beze vlivu ze dmi kněžského semináře, kde zahájil -svou skvělou dráhu sonetistovu horoucími znělkami mariánskými. Ale pak -ho vývoj odvedl docela jinam. Za studií antických a renesančních si navykl nacházeti emanaci ducha Všehomíra v různých mytech i kultech a jeho básnická mluva nabyla rázu pohanského. Přírodovědecký. 'sklon doby i ylastní, ač povrchní zabývání se filosofií panteistickou naučily ho ztotožňovati Boha a přírodu a rozplývati se v uctívání této prapodstaty, hovějící matnému nadšení radostného vitalisty. Novodobý pozemský humanismus zásadně rozdílný od křesťanské lásky k bližnímu s jejími transcendeIlJtními kořeny nahradil mu Boha lidstvem a zbožnost službou sociálnímu pokroku, jak to vyznával občanský liberalismus. Otřásly-li osobní tragické osudy touto humanitní věrou, nemohly zůstati nedotčeny ani její panteistické základy. Trpící jednotlivec zatoužil po osobním Bohu svých předků a svého dětství, jenž by pomohl a přímo zasáhl; ruce se mu maně spínaly ke křesťanské modlitbě; tušení, že se nám Bůh nejvíce blíží v naší bolesti,' která se tím stává zkouškou a nabývá kladné hodnoty, proměňovalo se v jistotu. První projevy 11