filosofie, motivy a ornamenty proslulých děl uměleckých .. Žádnou z bohyň, ani Afroditu, ani Palladu Athénu, nevzýval Jaroslav Vrchlický ve složitém pantheonu své poesie vroucněji a častěji ne! Almu mater - Přírodu, kterou oslovoval od jinošských let s oddaností a důvěrou pantheisty, a i když životní zkušenosti odňaly jásavost a sebevědomí jeho projevům, hýřícím dočasně v pohanském optimismu, nic neodvolal z hymny, kterou vrcholí nadšená kniha jeho mládí "Duch a svět": "Ú přírodo, na tvojí hrudi, v tvých lesů hymně· vítězné vždy lidský duch se k práci vzbudí, své bohy nalezne!" . Typický nitro~emec, jehož chlapectví probíhalo v požehnaném klidu českého Polabí a za silných dojmů šumavských, směl časně prožíti noci u italského moře a od knihy pozírati k lysým hřbetům Apenin; pozdější zážitky na vlnách moře Severního a uprostřed lidského oceánu pařížského se již zdaleka nevyrovnaly dojmům "dvou rozhodných let" na vlašské půdě. Zato právě v době, kdy se výtvarné krajinářství české chystá ke svým prvním výbojům, seznámil se důvěrněji než kterýkoliv básník před ním s přírodou svého domova: v první době, po návratu do vlasti, kdy jeho život oslňuje šťastná láska, stává se dějištěm jeho lyriky pokojné Podřipsko, kde krásně vzdělanou rovinu doplňuje starý anglický park; v mužných letech se Vrchlický, jako Bedřich Smetana, zaposlouchává do písně Vltavy, která šumí pod okny jeho pracovny v Praze a proti jejímuž toku putuje a pluje v létě, hledaje oddech po práci a důvěrný styk s venkovem; v časném podzimu, sám resignován jako den záříjový, porozumí odevzdané melancholii mírně zvlněného podhoří Českomoravské pahorkatiny i klasické monumentalitě rybníků a stromořadí jihočeských. I splňuje se mu to, zač jako protiváhou za rozptylující působení kultury, prosí Boha ve způsobu mystických básníků perských: "V hlase orkánu a v jeku moří, v tichu zádumčivých skalných tesů stvoř mne zas! v barvě zářícího nebe z jara, v mlhy tanci nad vrcholem lesů stvoř mne zas!" Jako smyslové a intuitivní poznání přírody, tak se u Vrchlického šíří i jeho zkušenost citová, zabírajíc stále větší. kruhy lidstvÍ. Mladičký samotář slabého a chorého ústrojí tělesného, živořící z milosti strýcovy ve ztísněných poměrech, nemá důvěry ani k sobě, ani k životu a projevuje i v ral1é erotice, naplněné spíše touhou než skutečností, plachost až chorobnou; ostatně nejtypičtější lyrika česká té doby, značená velkým jménem Nerudovým, od níž se student Vrchlický učí, vyznačuje se rovněž skepsí a pesimismem, které temenÍ z nedůvěry k životu. Asketou a anachoretou zůstává Vrchlický, který s protestem, nikoliv však bez trvalého vlivu pobyl v dormitoři a studovně kněžského alumnátu, 7