jeho zažloutlé folianty, sedává elegantní starý abbé. Usmívá se trpce zbožnosti husitského lidu v barokních chrámech a v přísné své duši odsuzuje nemilosrdně on, kdysi novic Societatis Jesu, to podivné, "jesuitské jaro". Jeho příznivci a přátelé reformují společnost a dělají lidi rozumějšími a lepšími: v chrámech prolamují kružbu oken a zazdívají zbytečně veliké portály a mění pak chrámy v špitály, v palácích dávají seškrabati neužitečné fresky, jež berou světlo, a zřizují tu pohodlná kasárna, sály, v nichž sníval tak nepraktický a neosvícený Rudolf II., určují pro skladiště prachu a Jelení příkop humánně adaptují za hřiště ústavu idiotů. Ale abbé, jenž dovede býti skeptickým nejen vůči apokryfickému textu evangelia, uctívanému s vážností relikvie, ale i k projektům a plánům svých druhů, s nimiž se v jádře přece shoduje, podotýká s úsměvem: "Viďte, jest to lid podivný a bláhový,