ironie. Svantovít se zálibou dívá se na titěrné lodičky, jejichž plavci modlí se vroucně k svatému Janu. Perun s povznešeným smíchem ukazuje časem na kapitulu vyšehradskou, jejíž dobří kanovníci vindikovali pro sebe spokojeně jediného básníka, který rozuměl bohům pohanským. Rozhořčeně žene se Bohu do tváře, Perun vzpomíná, čím kdysi vládl. Ale pražské jarní noci jsou veliká tichá elegie a bozi jsou příliš bohy, než aby ji rušili. Za týchž nOGí sama v své plavé kráse, podobna oživené písni květů a hudbě měsíce, s přísným klidem hledí Libuše dílu svému vstříc; resignace, jež leží na jejích neuspoko-. jených rtech a v očích plných touhy a rozčarování, mluví o vnitřním vzrušení, neboť, ač Vyšehrad rozmetán, ač bozi, z jichž run věštila, zbaveni svých oltářů, ač dávno rozptýlena družina Libušina, žije ona, jediná, dále. Sestoupivši kdysi od bohů v zemi panenskou a 20