Básnická kultura Brna nemá ani děl ani osobností,jež by se mohly měřiti s Leošem Janáčkem; může se ostatně chlubiti minulostí zcela kratičkou. Když před 65 léty založeno bylo první české gymnasium brněnské a když v něm přes zkostnatělost rakouských byrokratů dobývala svého skrovného místečka také vzdělanost národní, mohlo se zdáti, že to bude podmínkou a popudem slovesné tvořivosti mezi mládeží. Tu podněcoval milovaný učitel Fr. Bartoš, ale jeho důsledná romantika hledala a doporoučela životní inspirací pro básnictví výhradně na venkově, kde se zachovalý lid důvěrně tulí ke kypícím ňadrům přírody a kraje. Nejlepší z jeho žáků, bystrý kritik Leander Čech, postřehl, že toto nestačí k vytvoření literatury opravdu živé a v slavném svém manifestě doporoučel jako žádoucí obsah pravé moravské literatury zřetel ke skutečnosti celé, tedy iměstskésjejímiproblémyazápasy.Alealmanach»Zora«, kde vyšel tento program, byl vydán nikoli náhodou stranou od Brna, a Leander Čech sám musil a dovedl prožíti celý osud učitele a buditele v malých městech západní Moravy. Bylo třeba celého desítiletí, aby jeho naléhavá slova 53