vesně umělecký Leander Čech, jehož život uplynul vodlehlých městečkách západní Moravy, publikoval alespoň své hlubokomyslné úvahy v časopiseckých podnicích brněnských; její obratný publicista Jan Herben, žák Bartošův, přijal na brněnské půdě jako student a spisovatel, doprovázený velikými nadějemi, mnoho podnětů. N epostávali - s ostatním mladým vzdělanstvem brněnským, pro něž pout na starobrněnský hřbitov byla pravidelnou vlasteneckou povinností - tito mladí učenci nadarmo u hrobu Dobrovského, od něhož však se neubírali k náhrobku Sušilovu; všickni cítili, že osobnost patriarchova jim poskytuje správnou obrodnou orientaci.Ve své filosofii národního obrození postavil později T. G. Masaryk Josefa Dobrovského na místo přední, domnívaje se, že v něm obrozenské osvícenství a reformační tradice splývají; možno říci také, že se T. G. Masaryk díval poněkud podjatýma očima důsledného racionalisty z doby jeho stařeckých sporů na Jungmanna, na podvrhy Hankovy, na celou vlasteneckou romantiku. Nejinak bylo také u Jaroslava Vlčka, který nejhodnotnější svazek svého životního díla věnoval památce Josefa Dobrovského a zároveň osvícenskou vědu českou XVIII. stol. rehabili 36