požehnaně do svého oboru, chybí i nejlepším pracím Bartošovým: pronikavost vědeckého kriticismu, důsled- . né stanovisko srovnávací, přehledný rozvrh a neúprosně logická klasifikace; velké Bartošovy přednosti, příznačné učencům romantického typu, nedovedly zcela vyvážiti těchto nedostatků, vlastních ostatně veškeré moravské vědě období Brandlova a Bartošova. Velice důsledný a promyšlený odpor proti těmto hodnotám vědecké romantiky brněnské zvedá pak v letech osmdesátých mladá generace, vyrostlá již v prostředí naukového positivismu, nadaná silnou schopností kritickou a analytickou, bojovně zanícená snahami revisionistickými a proto nepřátelská všelikému tradicionalismu. S Brnem souvisí tito mladí realisté, kteří by se byli mohli dovolávati Feifalika a Vaška dobrým právem jako svých předchůdců, jenom dočasně svými osudy; jejich krystalisačním bodem se stala Praha a obnovená universita Karlo-Ferdinandova, kdežto Moravě se stále nedostávalo významnějšího střediska kulturně organisačního. Filosofický vůdce nové školy, T. G. Masaryk, prožil gymnasijní léta v Brně; její literární historik Jaroslav Vlček zahájil tam svou učitelskou dráhu; její kritik slo 35