Zkostnatělé, opatrnické oficiální brňanství a jadrný temperamentní, lidový moravský venkov se doplňují ve fysiognomiích historika Vincence Brandla a filologa Františka Bartoše; není nejmenší pochyby, koho z těchto obou význačných protagonistů doprovází rys lidské a vědecké velikosti, spojené se zdravou originalitou a svěžím svérázem. Na Vincence Brandla, prvního životopisce Dobrovského, duch Dobrovského nikdy nesestoupil, ba, naopak ho velice často spatřujeme na cestách, které byly vědeckému úsilí Dobrovského přímo protichůdné. V četných vydavatelských pracích nedbal ani přesnosti ani nižší kritiky a o vyšší historickou kritiku se vůbec nepokoušel; ujímal se zřejmých fals proti oprávněnému podezření badatelů; v otázce rukopisné nepřipouštěl a priori pochybností; v konservativismu spíše opatrnickém než promyšleném zaujímal stanovisko protireformační. Ale ani František Bartoš nebyl kost z kostí Dobrovského; spíše bychom jej - pro silné citové posvěcení veškerého životního díla - směli přiřaditi k Šafaříkovi, jako on sám přiřadil svého zcela odchylně založeného přítele Jana Gebauera vhodně k Dobrovskému. Právě to, co patriarcha české filologie vnesl tak 34